REVIEW OF STUDIES ON ETHNOMATHEMATICS IN DOCTORAL WORKS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3826Keywords:
Ethnomathematics. Literature review. Mathematics Teaching. Mathematics Education.Abstract
The study of Ethnomathematics began with Ubiratan D'Ambrósio in the second half of the 20th century, being considered a major milestone among research in the field of Mathematics Education, as it enabled a new vision of mathematical knowledge, as well as its applicability in everyday life. day and uses in the process of teaching and learning in Mathematics. It is clear that this topic is heavily investigated by researchers due to its great importance for the teaching and learning process in Mathematics, in addition to recognizing that cultural knowledge is part of it, emphasizing its importance for science. Therefore, this work aims to investigate the knowledge produced about Ethnomathematics over the last 6 years, aiming to find gaps and suggestions, as well as to direct new works on this theme. Such research is characterized as bibliographical and qualitative, so that data obtained for its realization were extracted from platforms such as BDTD, reservoir of UNESP and in the Platform of Theses and Dissertations of Capes, where we could find about 8 theses that, by their time, were analyzed through a literature review. The results of this study demonstrate that there are still gaps in this topic that need to be explored. The authors' suggestions for new studies and their respective research limits were also highlighted.
Downloads
References
CAMPOS, Paulo Policarpo. MATEMÁTICA SOCIOCULTURAL VERSUS MATEMÁTICA ACADÊMICA NO CONTEXTO DO FUTURO PROFESSOR: UM ESTUDO ETNOMATEMÁTICO. Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL. Porto Alegre, p. 327. 2018.
COSTA, Rodrigo Tadeu Pereira da. Formação inicial de professores e professoras que ensinam Matemática: olhares e movimentos a partir da Etnomatemática. Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. São Paulo, p. 289. 2021.
FONSECA, Adriano. ETNOMATEMÁTICA NA ESCOLA: A QUESTÃO DO SUJEITO. Tese (Doutorado) - o Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Estadual de Campinas. Campinas, p. 228. 2019.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa Qualitativa: Tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas. São Paulo, v. 35, n.3, p, 20-29. Mai./Jun. 1995
GUERRA, Jesíbias Oliveira Pacheco. O ENSINO DE MATEMÁTICA NA ESCOLA QUILOMBOLA DE NILÓPOLIS/GO: ENFOQUES E REFLEXÕES SOB A PERSPECTIVA DA ETNOMATEMÁTICA. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pósgraduação em Educação em Ciências e Matemática. UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Goiânia, p. 130. 2022.
JUSTI, Jeane Cristina. PROGRAMA ETNOMATEMATICA: PONDERAC¸ ´ OES DA PR ˜ ATICA ´ PEDAGOGICA. Dissertação (Mestrado) - PROGRAMA DE MESTRADO PROFISSIONAL EM MATEMÁTICA EM REDE NACIONAL. UNIVERSIDADE TECNOLOGICA FEDERAL DO PARANÁ. Pato Branco, p. 148. 2015.
LIMA, Gilmar Berreza de. A MATEMÁTICA APLICADA NA CONFECÇÃO DE ROUPAS: PERSPECTIVAS E POSSIBILIDADES DO USO NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS. Dissertação (Mestrado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS E EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. UNIVERSIDADE ESTADUAL DA PARAÍBA. Campina Grande, p. 190. 2019.
MALLMANN, Adriana Vanessa Fell. REGULARIZAÇÃO FUNDIÁRIA E ETNOMATEMÁTICA: OUTROS MODOS DE ENSINAR E APRENDER. Dissertação (Mestrado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO STRICTO SENSU. CENTRO UNIVERSITÁRIO UNIVATES. Lageado, p. 170. 2016.
MEIRA, Claudia de Jesus. AS CONCEPÇÕES DE CULTURA NAS TESES DE ETNOMATEMÁTICA: uma presença ausente. Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. Niterói, p. 141. 2021.
RIBEIRO, Renato Douglas Gomes Lorenzetto. Aspectos Socioculturais e Políticos na Especialização do Conhecimento do Professor de Matemática: Interfaces entre o Programa Etnomatemática e o modelo do Conhecimento Especializado do Professor de Matemática (MTSK). Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. Universidade Estadual Paulista. Rio Claro, p. 230. 2022.
SANTOS, Daniel Matias.; SILVA, Márcio José.; FERREIRA, Samara Almeida. A DECOLONIALIDADE NO ENSINO DE CÁLCULO DIFERENCIAL E INTEGRAL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 5, p. e453075, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i5.3075. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3075. Acesso em: 21 jul. 2023.
SANTOS, Daniel Matias et al. REVISÃO DE ESTUDOS SOBRE A TEORIA DE VAN HIELE. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, [S. l.], v. 4, n. 7, p. e473593, 2023. DOI: 10.47820/recima21.v4i7.3593. Disponível em: https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/3593. Acesso em: 21 jul. 2023.
SILVA, Daniel Fernandes da. A Etnomatemática na formação inicial de professores de Matemática: desafios e potencialidades. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 307. 2022.
SILVA, Janice Rubira. Nas profundezas do mar de oportunidades: um estudo etnomatemático. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática. UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Pelotas, p. 108. 2014.
SILVA, Maria Aparecida Delfino da. A ETNOMATEMÁTICA EM UMA SALA DA EJA: A EXPERIÊNCIA DO PEDREIRO. Dissertação (Mestrado) - MESTRADO PROFISSIONAL EM ENSINO DE MATEMÁTICA. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo, p. 217. 2007.
SILVA, Matheus Moreira da. ETNOMATEMÁTICA E RELAÇÕES COMERCIAIS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES INDÍGENAS. Dissertação (Mestrado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E MATEMÁTICA. UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS. Goiânia, p. 156. 2018.
SILVA, Vanisio Luiz da. A cultura negra na escola pública: uma perspectiva etnomatemática. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo. São Paulo, p. 204. 2008.
SOUZA, Valdirene Rosa de. Presença africana na arquitetura e na educação brasileira: uma perspectiva decolonial sob a égide da Etnomatemática. Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Rio Claro, p. 200. 2021.
WEGNER, Alexandre. SABERES MATEMÁTICOS PRODUZIDOS NA CONSTRUÇÃO DE CASAS. Tese (Doutorado) - PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO. Universidade de Santa Cruz do Sul. Santa Cruz do Sul, p. 440. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.