USING THE KAHOOT PLATFORM AS A LEARNING TOOL FOR THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL II AT THE JOÃO LOBO EDUCATIONAL CENTER IN THE MUNICIPALITY OF CAREIRO – AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3980

Keywords:

Interactivity, Gamification, endorsement, Student Engagement, Collaborative Learning, Instant Feedback.

Abstract

This article explores the supervised internship experience as an essential part of academic preparation, highlighting its application in the context of the 9th grade of elementary school. Performed as a component of the Supervised Internship in Computing I discipline, integrated into the curriculum of the Licentiate in Computing at the Nucleus of Higher Education in Careiro Castanho (NESCAC), linked to the University of the State of Amazonas (UEA), this practical activity is supported by the mandatory Law of Guidelines and Bases of National Education (LDB). Teachers' concern with students' lack of interest and motivation in transmitting knowledge in the traditional way. The introduction of technology, especially the use of technological resources such as digital images and gamified platforms, has been adopted as a strategy to enrich the pedagogical experience and promote interaction among students. Gamification, based on game controls, is seen as an approach that can engage and motivate students, making the teaching-learning process more attractive and effective. The study intends to explore the application of this innovative approach on the Kahoot platform, sharing experiences lived in the classroom at the João Lobo Educational Center, analyzing the impact and potential that it can offer for Elementary School II students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kamila Rodrigues Fonte

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Luis Carlos Esmeraldo Marques

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Eduardo Santos da Silva

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Luan Roberto Souza e Souza

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Ediel Moreira Alves

Acadêmico do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Karen Moreira Nogueira

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Computação do Estado do Amazonas - UEA, no Núcleo de Ensino Superior de Careiro Castanho-AM - NESCAC/UEA. Universidade do Estado do Amazonas - UEA.

Luiz Sergio de Oliveira Barbosa

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University, Flórida, USA. Professor na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Ivone Conrado de Souza

Pedagoga e Pós-graduada em Psicopedagogia e Didática do Ensino Superior. Pedagoga da Secretaria Estadual de Educação e Desporto Escolar (SEDUC/AM).

References

BORSSOI, Berenice Lurdes. O estágio na formação docente, Cascavel, 2008. Disponível em: < http://www.unioeste.br/cursos/cascavel/pedagogia/eventos/2008/1/Artigo%2028.pdf> Acesso em: 15, Junho 2023.

BRAGA, Suely. A importância da poesia na formação do leitor. Escrita Criativa. Disponível em: < https://www.escritacriativa.com.br/?cid=5426&wd=Reflex%F5es >: Acesso em: 20, Julho de 2023.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.

CARVALHO, Carla Joana. Ensino e a aprendizagem das Ciências Naturais através da aprendizagem baseada na resolução de problemas: um estudo com alunos de 9º ano, centrado no tema sistema digestivo. Tese de Mestrado. Universidade do Minho, Instituto de Educação e Psicologia, 2009.

CASTRO.A.T.K.A; SALVA.S. Estágio como espaço de aprendizagem profissional da docência no curso de pedagogia. IX ANPED Sul-Seminário de Pesquisa em Educação da região Sul UFSM, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/532/437> Acessado em: 15 de Junho 2023.

COELHO, P. M. F.; COSTA, Marcos. Entre o game educativo e a obra literária: a educação inserida nas novas mídias. Educaonline. Rio de Janeiro, v. 7, n. 3, p. 91-111, 2013.

Entenda a importância da tecnologia em sala de aula. MOVPLAN, 2020. Disponível em: <https://www.google.com/search?q=como+fazer+referencia+de+site&rlz=1C1GCEA_enBR1025BR1025&oq=como+&aqs=chrome.3.69i57j0i512j0i3j69i59j0i512j69i60l2j69i61.9871j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8>. Acesso em: 20, Julho de 2023.

FRASCA, Gonzalo. Simulation versus narrative: introduction to ludology. Video/Game/Theory. Edited by Mark J.P. Wolf and Bernard Perron. Routledge, 2003.

GAZOTTI-VALLIM, M. A. (2017). Vivenciando inglês com Kahoot. The ESPecialist: Descrição, Ensino e Aprendizagem, 38(1), p. 1-18

KAPP, K. The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer, 2012.

LINO e GONZAGA, Matheus a. e Léo. Como utilizar o Kahoot. CEDUC, 2020. Disponível em <https://ceduc.unifei.edu.br/tutoriais/como-utilizar-a-plataforma-kahoot/>. Acesso em 15 de Junho de 2023.

MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. 2. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2013.

RAMOS, Marise. Integração Curricular dos Ensinos Médio e Técnico:Dimensões Políticas e Pedagógicas. Texto elaborado para discussão com docentes do sistema estadual do Paraná, 1990.

SACRISTÁN, José Gimeno. (Org.) Saberes e incertezas sobre currículo. Editora Penso, 2013.

TARDIF, M. (2011). Saberes docentes e formação profissional. 12 ed. Petrópolis, RJ: Vozes.

Published

07/09/2023

How to Cite

Rodrigues Fonte, K., Esmeraldo Marques, L. C., Santos da Silva, E., Roberto Souza e Souza, L., Moreira Alves, E., Moreira Nogueira, K., … Conrado de Souza, I. (2023). USING THE KAHOOT PLATFORM AS A LEARNING TOOL FOR THE 9TH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL II AT THE JOÃO LOBO EDUCATIONAL CENTER IN THE MUNICIPALITY OF CAREIRO – AM. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(9), e493980. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.3980

Issue

Section

REVIEWS - TRANSLATIONS - INTERVIEWS

Categories