THE VOICE OF NUMBERS: REPRESENTATIONS OF SCHOOL DROPOUT IN YOUTH AND ADULT EDUCATION (EJA) UNDER THE PERSPECTIVE OF HEGEMONIC AND COUNTER-HEGEMONIC CONCEPTIONS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4135Keywords:
Youth and Adult Education, School EvasionAbstract
Youth and Adult Education, as provided for in the Federal Constitution of 1988, is about guaranteeing access and permanence to primary education for all, including young people and adults who did not have the opportunity to study at the proper age. In this sense, this article aims to analyze possible strategies, based on theoretical and methodological assumptions, to identify the causes of school dropout in the EJA. The justification is based on the emphasis on the school function as an educational and social practice, starting from the main concern of understanding the reasons that lead many students to abandon their studies, when much is said and discussed in the classroom about the importance of studies in society. Qualitative bibliographic research was adopted, based on the following authors and legal provisions: Freire (1989, 1996); Gadotti (2003); Arroyo (2007); Soares (2004); Tardif (2002) as well as the 1988 Federal Constitution, the 1996 LDB, the PCN, Resolutions and Decrees aimed at the EJA. Direct observation of the school and social reality of the community was also carried out, as well as the application of questionnaires, enabling the construction of a case study. School dropout is a major challenge for EJA teachers, who need to build meaningful knowledge within their professional training and student learning in order to reduce the incidence of this socio-educational event in Brazilian schools.
Downloads
References
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9394/96, 20 de dezembro de 1996.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Proposta Curricular para a Educação de Jovens e Adultos: segundo segmento do Ensino Fundamental: 5ª a 8ª série: Introdução / Secretaria de Educação Fundamental, 2002.
_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília, 1999.
_______. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Imprensa Oficial. 1988
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, v. 1, 1987.
_______. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Cortez editora, 2022.
_______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Coleção leitura, 2005.
GADOTTI, Moacir. Saber aprender: um olhar sobre Paulo Freire e as perspectivas atuais da educação. 2003.
SOARES, Alvina Maciel. Recursos didáticos na Educação de Jovens e Adultos. Angra dos Reis: Instituto de Educação de Angra dos Reis, 2015.
SOARES, Leôncio José Gomes. As políticas de EJA e as necessidades de aprendizagem dos jovens e adultos. Campinas: Mercado das Letras, Ação Educativa, 2004.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis. RJ: Vozes, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.