SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSIVE EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i9.4143Keywords:
Special Education. Inclusive education. Disabilities. School Teaching and Learning. Inclusive policies.Abstract
Special education in the perspective of inclusive education permeates various aspects of analysis and intricacies of historical and contextual reflection, many of which stand out in the face of the construction of educational policies and practices that seek to integrate, aggregate and value spaces, individualities, personalities and others characteristics that constitute the individual with limitations in their physical, cognitive or even mental capabilities. In Brazil, there is a significant number of special students who, due to their needs, are not always stimulated, guided and assisted in accordance with the rights and guarantees attributed to them in school environments. Furthermore, the objective of this study was to discuss special education from the perspective of inclusive education, analyzing the scenario of challenges and potential. In methodological terms, bibliographical research was carried out on the main search sites, using thematic descriptors, considering studies published between the years 2018 and 2023. This research was also conducted using a qualitative, exploratory basis and explanatory. It was concluded that there are, in fact, propositions that make special and inclusive education constructive from the point of view of the advancement and development of students belonging to this class. On the other hand, there are challenges that pose as real impediments to promoting actions that strengthen this scenario, such as low special service infrastructure, teachers without adequate training and preparation, high school dropout rates and student failure rates, lack of material didactic and low accessibility of students to quality technological resources and specialized to their limitations.
Downloads
References
BEZERRA, Giovani Ferreira. A Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva: a problemática do profissional de apoio à inclusão escolar como um de seus efeitos. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 26, p. 673-688, 2020.
BEZERRA, Giovani Ferreira. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva: por (auto) crítica propositiva. Roteiro, v. 46, 2021.
DIVERSA. Indicadores da Educação Inclusiva. 2022. Disponível em: <https://diversa.org.br/indicadores/>. Acesso em: 2 jul. 2023.
FRANCO, Renata Maria; GOMES, Claudia. Educação Inclusiva para além da educação especial: uma revisão parcial das produções nacionais. Revista Psicopedagogia, v. 37, n. 113, p. 194-207, 2020.
GABRIEL, Emilio; DRAGO, Rogério. Educação Especial e Educação Inclusiva no Contexto das Políticas Públicas: uma revisão histórica e legal. Revista Transformar, v. 15, n. 2, p. 66-83, 2022.
GIL, Antonio Carlos; VERGARA, Sylvia Constant. Tipo de pesquisa. Rio Grande do Sul: Universidade Federal de Pelotas, 2015.
LOUREIRO, Célia Regina; SILVA, Rosilene Lima. Políticas públicas de educação inclusiva: desafios à formação de estudantes público-alvo da educação especial. Revista de Estudos em Educação e Diversidade-REED, v. 2, n. 3, p. 196-210, 2021.
MARCONI, Marina Almeida; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2003.
MARTINS, Jeisa Ariele; SILVA, Raquel; SACHINSKI, Ivanildo. Educação especial e educação inclusiva: quem são estes sujeitos na sociedade?. Anais Simpósio de Pesquisa e Seminário de Iniciação Científica, v. 1, n. 5, 2020.
NEVES, Libéria Rodrigues; RAHME, Mônica Maria; FERREIRA, Carla Mercês. Política de Educação Especial e desafios de perspectiva inclusiva. Educação & Realidade, v. 44, 2019.
OLIVEIRA, Amanda Maria AZEVEDO, Débora Karoline; VIANA, Flávia Roldan. A educação especial na perspectiva da educação inclusiva em tempos de pandemia. Cadernos de Estágio, v. 2, n. 1, p. 58-82, 2020.
SANTOS, Luiza Araujo; HENRIQUE, Deborah Stephanie. O direito à educação inclusiva como prática da liberdade. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, 2023.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.