HEALTH EDUCATION IN PRIMARY CARE: EXPERIENCE REPORT OF UNDERGRADUATE NURSING STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i10.4174Keywords:
Health Education, Nursing, Waiting RoomsAbstract
Objective: To highlight the experiences of five undergraduate nursing students in carrying out educational activities with the community. Method: Reflective descriptive report of an experience with health education activities developed from May to June 2022 in a Basic Health Unit in Uberlândia-MG, based on the pedagogical ideas of Paulo Freire. Results: Through Freire's proposal, two activities that contemplated relevant themes were elaborated. The first was carried out with pregnant women with more than 35 weeks of gestation, introduced games of myths and truths, illustrative cards and a representative simulation of the moment of delivery. The second dynamic involved a more diverse target audience, with children, adults and the elderly, on regionally highlighted respiratory diseases. Conclusion: The actions created by the group made it possible to promote health education according to the demands of the region's population, the development of activities provided the aggregation of knowledge to the population. Implications for practice: The proposals made allow the expansion of multidisciplinary interventions during the patient's stay in the health unit, even outside of routine consultations, considering the ability to develop health education from the first contact with the Care Network.
Downloads
References
BRASIL. Sistema Único de Saúde. Educação em Saúde, 2009. Disponível em: <http://bvsms.saude.gov.br/bvs/sus/universo_atuacao.php>. Acesso em: 25 de abr.2023
UNIMED BR. Mitos e verdades sobre parto. São Paulo, 10 fev. 2022. Disponível em: https://www.unimed.coop.br/viver-bem/pais-e-filhos/mitos-e-verdades-sobre-parto. Acesso em: 01 jun. 2022.
CAMARGO JÚNIOR, Elton Brás et al. REFLEXÃO SOBRE AS CONTRIBUIÇÕES DE PAULO FREIRE PARA A ÁREA DA SAÚDE E ENFERMAGEM. Revista Saúde Multidisciplinar, Mineiros, v. 2, p. 95-106, mar. 2014. Disponível em:http://revistas.famp.edu.br/revistasaudemultidisciplinar/article/view/22/20. Acesso em: 12 abr.2023.
CONCEIÇÃO, Dannicia Silva et al. A EDUCAÇÃO EM SAÚDE COMO INSTRUMENTO DE MUDANÇA SOCIAL. Brazilian Journal Of Development, [S.L.], v. 6, n. 8, p. 59412-59416, 2020. Brazilian Journal of Development. Disponível em: http://dx.doi.org/10.34117/bjdv6n8-383. Acesso em: 11 abr. 2023.
COSTA, Daniel Alves da et al. Enfermagem e a Educação em Saúde. Rev Cient Esc Estadual Saúde Pública Goiás “Candido Santiago”. 2020;6(3):e6000012. Disponível em:https://www.revista.esap.go.gov.br/index.php/resap/article/view/234/90. Acesso em: 12 abr.2023.
FONTANA, Rosane Teresinha et al. Reflexões sobre a educação em saúde como um processo emancipatório. Brazilian Journal Of Health Review, [S.L.], v. 3, n. 3, p. 5196-5203, 2020. Brazilian Journal of Health Review. Disponível em: http://dx.doi.org/10.34119/bjhrv3n3-096. Acesso em: 11 abr. 2023.
GONÇALVES, Romário de Sousa et al. Educação em saúde como estratégia de prevenção e promoção da saúde de uma unidade básica de saúde. Brazilian Journal Of Health Review, [S.L.], v. 3, n. 3, p. 5811-5817, 2020. Brazilian Journal of Health Review. Disponível em: http://dx.doi.org/10.34119/bjhrv3n3-144. Acesso em: 10 abr.2023.
MARINA BESSA. 17 mitos e verdades sobre gravidez. Superinteressante. São Paulo, Vila Romana, 11 de maio de 2019. Disponível em: https://super.abril.com.br/saude/17-mitos-e-verdades-sobre-gravidez/. Acesso em: 01 jun. 2022.
OLIVEIRA, Marcio Sacramento de; MONTOVANI, Elisa Hypólito; SANTANA, Maria de Fátima Ebole de; LEON, Antonio Carlos Monteiro Ponce de; MARQUES, Márcio Candeias. Mortalidade por doença respiratória crônica no Brasil: tendência temporal e projeções. Revista de Saúde Pública, [S.L.], v. 56, n. 1, p. 1-13, 13 jun. 2022. Universidade de Sao Paulo, Agencia USP de Gestao da Informacao Academica (AGUIA). http://dx.doi.org/10.11606/s1518-8787.2022056003672. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rsp/article/view/199802. Acesso em: 05 out. 2023.
Organização Mundial de Saúde. Noncommunicable Diseases Data Portal. Disponível em: https://ncdportal.org/. Acesso em: 05 out. 2023.
TOMBOLATO, Milena Moreti; OLIVEIRA, Jessica Bassani de; CARDOSO, Claudia Andrea Lima. Análise epidemiológica de doenças respiratórias entre 2015 a 2020 no território brasileiro. Research, Society And Development, [S.L.], v. 10, n. 7, p. 1-11, 29 jun. 2021. Research, Society and Development. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16819.
TOSTES, Natalia A.; SEIDL, Eliane Maria F.. Expectativas de gestantes sobre o parto e suas percepções acerca da preparação para o parto. Temas em Psicologia, [S.L.], v. 24, n. 2, p. 681-693, 2016. Associacao Brasileira de Psicologia. http://dx.doi.org/10.9788/tp2016.2-15
YOSHIZAKI, Carlos Tadashi et al (ed.). Parto e puerpério: fases clínicas do parto. In: ZUGAIB, Marcelo et al (org.). Zugaib Obstetrícia. 4. ed. Barueri: Manole, 2020. Cap. 4. p. 329-335.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.