SCHOOL MANAGEMENT, ENVIRONMENTAL EDUCATION AND ENVIRONMENTAL PUBLIC POLICIES: AN ANALYSIS IN TWO MUNICIPAL ELEMENTARY SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4253Keywords:
Environmental education. School management. Environmental public policies.Abstract
The present study aims to analyze the connection between environmental education, school management and public policies in two elementary schools that are part of the municipal network in the municipality of Junqueiro/AL. The study carried out is descriptive, which had as its methodological path the development of three stages: bibliographical survey, application of semi-structured questionnaires to managers of the two chosen schools covering: Environmental public policies, School management and Environmental education. Data analysis was carried out based on the three themes addressed. In the results obtained, it was found that the managers of the two schools studied are aware of the importance of practicing environmental education in the school environment, however the schools studied do not implement environmental education practices in tune with public environmental and educational policies. The study carried out brings valuable contributions to reflection on environmental education practices in tune with public policies and school management. The application of these practices will be reflected in the environmental awareness of individuals in the school community and in the environmental conservation of the school unit and its surroundings.
Downloads
References
BRANCO, S.M. O Meio Ambiente em Debate. 30.ed. São Paulo: Moderna,1999.
BRASIL (2018). Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Recuperado de http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde; temas transversais. V.10 Brasília: MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Resolução nº 2, de 15 de junho de 2012. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp002_12.pdf. Acessado em 27/10/2022.
GADOTTI, Moacir. Pedagogia da Terra. 3ª ed. São Paulo, Petrópolis, 2000. GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
HUNTER, James C. O monge e o executivo: uma história sobre a essência da liderança. 11ª ed. Rio de Janeiro, Sextante, 2004.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Junqueiro/AL Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/al/junqueiro/panorama. Acesso em 20/05/2023.
LEI 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a política nacional de educação ambiental e dá outras providências. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9795.htm. Acessado em 27/10/2022.
LÜCK, Heloísa. Gestão Educacional: Estratégia para a Ação global e Coletiva no Ensino. Texto originalmente publicado no livro Educação: Caminhos e Perspectivas. Curitiba: Editora Champagnat, 1997.
PARO, Vitor H. Administração Escolar: Introdução Crítica. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 1993.
PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. Cortez, São Paulo, 1981.
SAMPIERI, R. H., COLLADO, C. F. y LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5. Ed., Porto Alegre/RS: Penso, 2013.
SEGURA, D. S. B. Educação Ambiental na escola pública: da curiosidade ingênua à consciência crítica. São Paulo: Annablume: Fapesp, 2001.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Porto Alegre: Programa de Pós-Graduação em Sociologia – UFRGS, ano 8, nº 16, jul/dez, 2006. p. 20-45.
VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.