ICT: APPROACHES AND INFLUENCES ON TEACHING WORK WITH ACTIVE METHODOLOGIES IN TIMES OF PANDEMIC AND POST PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i11.4350Keywords:
emergence of the COVID-19 pandemic broughtAbstract
The emergence of the COVID-19 pandemic brought numerous difficulties to society in the various sectors, in this panorama, the educational sector was not left out, requiring emergency changes from educational institutions, thus making room for non-face-to-face teaching modalities, which became enormously evident, since they allowed the continuity of the teaching-learning process. Therefore, this study aims to develop an analysis of the relevance of working with active methodologies aimed at remote teaching and its contribution to the teaching-learning process. To this end, a theoretical-bibliographic research was carried out based on concepts presented by authors in the literature to better understand the importance of remote teaching during the pandemic period. With this, it is revealed that the non-face-to-face teaching modality has its vulnerabilities, which result from problems with the internet, and are related to the space reserved for study and certain impasses with online platforms. Thus, it is understood that the role of the student as the protagonist of the teaching-learning process in the online modality is fundamental for the acquisition of knowledge, but on the other hand, there are certain interventions that prevent the development of the student's autonomy.
Downloads
References
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios contínua: acesso à internet e a televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal. Brasilia: IBGE, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/bibliotecacatalogo?view=detalhes&id=2101631. Acesso em: 21 maio 2020.
MACEDO, Kelly Dandara da Silva; ACOSTA, Beatriz Suffer; SILVA, Ethel Bastos da.; SOUZA, Neila Santini de; BECK, Carmem Lúcia Colomé; SILVA, Karla Kristiane Dames da. Metodologias ativas de aprendizagem: caminhos possíveis para inovação no ensino em saúde. Escola Anna Nery, v. 22, n. 3, 2018. DOI: 10.1590/2177-9465-EAN-2017-0435. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S141481452018000300704&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 16 jun. 2020.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisas, elaboração, análise e interpretação de dados. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
OLIVEIRA, Cláudio de, MOURA, Samuel Pedrosa. TIC’s na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. [S. l.: s. n.], 2015.
PAIVA, Natália Moraes Nolêto de, COSTA, Johnatan da Silva. A influência da tecnologia na infância: desenvolvimento ou ameaça? Portal dos psicólogos, 2015.
PEREIRA, Bernadete Terezinha. O uso das Tecnologias da Informação e Comunicação na prática pedagógica da escola. . [S. l.: s. n.], 2018.
PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca do conhecimento. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, SP, v. 10, n. 2, jul./dez, 2012.
SANTORI, Ademilde Silveira, HUNG, Elias Said, MOREIRA, Patrícia Justo. Uso das TICs como ferramentas de ensino aprendizagem. . [S. l.: s. n.], 2016
SANTOS, Monise Mota dos, FRANÇA, Vanessa de Souza, SANTOS, Leadro dos. Pratica docente na educação infantil: Relação do saber com a aprendizagem da criança. [S. l.: s. n.], 2017.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.