SCHOOL MANAGEMENT AND SUPERVISION: CHALLENGES FACED IN SCHOOLS IN TIMES OF PANDEMIC
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4357Keywords:
Education. School. Management. Pandemic. Supervision.Abstract
The research presented here has the purpose of bringing a reflexive approach about the work of the school manager and supervisor and their relationship with the teaching staff in the school unit, without forgetting to highlight the responsibilities attributed to the exercise of these professionals, showing that they are included in the development of the planning, organization and execution of the school pedagogical project. in addition to mentioning their hierarchical positions in front of their teams and how they can interfere in the development of the school unit in general. To this end, this research presents as a theoretical foundation some conceptions of bibliographic nature, coming from renowned authors and who discuss in their works the theme addressed here, with the purpose of making known the historical process that encompasses the manager and the school supervisor, in view of their responsibilities, from their beginning to the changes that occurred in their attributions and that are currently active. seeking, therefore, to highlight the intrinsic leadership position of their functions, in addition to presenting the conceptions and all the factors that comprise their work within the educational institution.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. (org.). Formação reflexiva de professores: Estratégias de Supervisão. Coimbra: Porto, 1996.
ALARCÃO, Isabel. Do olhar supervisivo ao olhar sobre supervisão. In: _______. Supervisão pedagógica: princípios e práticas. 4. ed. Campinas: 2004.
ALONSO, Myrtes. A Supervisão e o desenvolvimento profissional do professor. In: FERREIRA, Naura Carapeto (org). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FERREIRA, Naura Silva C. Supervisão educacional para uma escola de qualidade: da formação à ação. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2003.
FERREIRA, Naura Silva C. Supervisão educacional uma reflexão crítica. 11. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.
FREITAS, Ana Lúcia de Souza. Pedagogia da Conscientização: um legado de Paulo Freire à formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001.
GATTI, Bernardete. A. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, São Paulo, v. 34, n.100, 2020.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
HUNTER, James C. O monge e o executivo: uma história sobre a essência da liderança. Tradução: Maria da Conceição Fornos de Magalhães. 15. ed. Rio de Janeiro: Sextante, 2004.
KÖCHE, José Carlos. Fundamentos de metodologia científica: teoria da ciência e iniciação científica. Petrópolis: Vozes, 2009.
LIBÂNEO, José Carlos. Democratização da sua escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 18 ed. Loyola: São Paulo. 2002.
NERICI, Imídeo G. Introdução à Supervisão Escolar. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1974.
PISTRAK, M. Fundamentos da escola do trabalho. São Paulo: Expressão Popular, 2002.
WELLEN, Henrique; WELLEN, Hericka. Gestão organizacional e escolar: uma análise crítica. Curitiba: Ibpex, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.