INDIVIDUAL DEVELOPMENT PLAN (PDI) AND THE CHALLENGES OF INCLUSION: PROMOTING A MORE EQUITATIVE SOCIETY IN BRAZIL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4621Keywords:
Inclusion. Individual Development Plan. Education.Abstract
This article brings a reflection on inclusion in the Brazilian educational context, rescuing some laws that protect the right of all people to access education, the need to comply with these guidelines, as well as the importance of commitment of all professionals involved in the process, and a collective reflection on the subject. It presents an interview with two teachers of the state school system of Santa Catarina (SC), their views, methodologies and practices in relation to inclusive education in the day to day school. It also shows the importance and benefits of the Individualized Development Plan (IDP), how it can be implemented in Brazilian education, the necessary steps for the creation of an IDP, an important tool that seeks to meet the individual needs of students, their particularities, enhancing their potentialities, in search of an effective and effective teaching-learning process that permeates the improvement of academic performance, increasing student motivation and reducing dropout rates.
Downloads
References
ARÊAS, R. L.; SILVA, S. S. O Plano de Desenvolvimento Individual ou o PDI é uma prática adotada nas escolas, a fim de potencializar o aprendizado do aluno com deficiência. Você sabe como funciona na prática? O Mundo Autista, 2020. Disponível em: https://omundoautista.uai.com.br/o-que-e-pdi-ou-pei/. Acesso em: 08 nov. 2023.
BRASIL. Decreto 6.571/2008. Dispõe sobre o atendimento educacional especializado, regulamenta o parágrafo único do art. 60 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e acrescenta dispositivo ao Decreto nº 6.253, de 13 de novembro de 2007. Brasília: Câmara dos Deputados, [2008]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2008/decreto-6571-17-setembro-2008-580775-publicacaooriginal-103645-pe.html. Acesso em: 11 nov. 2023.
CAIADO, K. R. M.; LAPLANE, A. L. F. Programa Educação inclusiva: direito à diversidade - uma análise a partir da visão de gestores de um município-polo. Educ. Pesqui., v. 35, n. 2, ago. 2009.
CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: do que estamos falando? Revista Educação Especial, n. 26, p. 19–30, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/4395. Acesso em 30 de abr. 2022.
COLL, C.; MARCHESI, A.; PALÁCIOS, J. et al. Desenvolvimento psicológico e educação: Transtornos de desenvolvimento e necessidades educativas especiais. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. São Paulo: Cortez, 2011.
MINAS GERAIS. Leis Estaduais: Resolução SEE nº 4.256/2020. Institui as diretrizes para a normatização e organização da educação especial na rede estadual do Estado de Minas Gerais. Minas Gerais: Casa Civil, [2020]. Disponível em: https://casacivil.go.gov.br/noticias/9377-secretaria-da-casa-civil-explica-o-que-%C3%A9-uma-resolu%C3%A7%C3%A3o.html. Acesso em: 08 nov. 2023.
PARANOTTO, J.; SILVA, J. P. da. A inclusão no contexto atual. Gestão de conhecimento para a sociedade. In: SEGET 2014, XI Simpósio de Excelência em Gestão e Tecnologia. 22 a 24 outubro de 2014. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos14/9206.pdf. Acesso em: 08 nov. 2023.
PRIETO, R. G.; PAGNEZ, K. S. M. M.; GONZALEZ, R. K. Educação especial e inclusão escolar: tramas de uma política em implantação. Educação e Realidade, São Paulo, v. 44, n. 3, p. 725-743, 2014.
SANTOS, M. P. Educação inclusiva: redefinindo a educação especial. Ponto de Vista, Florianópolis, n. 3/4, p. 103-118, 2002.
VEIGA, I. P. A. (Org). Projeto político-pedagógico: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2004. p. 64-68.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.