EDUCATIONAL EVASION AND BRAZILIAN TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION A STUDY OF REVISION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4707

Keywords:

Professional Education, Educational Evasion, Scientific Literature, Multifactorial

Abstract

The case study “Evasion in the Technical Professional Education of Young and Adults: the case of Statal Public Institution of Support to Technical School of Rio de Janeiro State – Faetec” pursued comprehend how the professional education in Brazil and the educational evasion are treated by the scientific literature. The results of this research showed that the educational evasion is a multifactorial phenomenon, the professional education is, till today, treated as an assistentialist education and destined to socially inferior classes and the persistency of duality propaedeutic/professionalizing education in the Brazilian technical professional education. The literature revision indicates, too, that after the integration of the conventional high school, that concentrates the largest part of alumnus population, with professional technical education (EMI), the evasion phenomena in the technical professionalizing education (EPT) won a bigger highlight with the accounted of a very significant part of evaded students. The results of bibliographic research about the possible causes of educational evasion in the technical courses of Foundation of Support to Technical School of Rio de Janeiro State – FAETEC, detected: the educational retentions, the teaching practices, the educational methodologies, the insufficiency of learning, the distance between technological innovation and the job market request and what the Educational Institution offers, the lack of information about the technical professions, the socioeconomical situation of the alumnus and the lack of financial subsidies to study in an technical course contributes to the educational evasion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margareth Nunes Silva

Margareth Nunes Silva - PhD in Education Sciences from UCP-PYG and professor of the technical course in electrotechnics at ETE Ferreira Viana - Faetec. Email: heitorhugo@yahoo.com.br. Lattes--https://lattes.cnpq.br/8331720301615163. Orcid-- https://orcid.org/0009-0000-3373-3129

Maria Aparecida Monteiro da Silva

Maria Aparecida Monteiro da Silva – PhD in Philosophy and Educational Sciences from the University of Santiaga de Compostela. Email-mariahmoposil_@hotmail.com. Lattes-- http://lattes.cnpq.br/0794790070068858. Orcid-- https://orcid.org/0009-0007-3491-3800

References

ABICALIL, C. A. Fatores da crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 62-63

ABRUCIO, F. L. Qualidade da educação pública brasileira, avaliação e protocolo para ensinar. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes, Brasília, 2017. p. 133-136.

ALMEIDA, A. C.; BARBOSA, C. L. A. Análise de fatores intraescolares no processo de evasão escolar: a prática docente e o abandono no curso técnico em agropecuária integrado ao ensino médio da Escola Agrotécnica Federal de Barbacena – MG. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA, 2. Anais [...], 2010, Belo Horizonte, p. 1.

BRASIL Ministério da Educação - Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica (SETEC). Educação Profissional Técnica de Nível Médio Integrada ao Ensino Médio. Documento Base, Brasília, p. 1-59, dezembro 2007. Disponível em:

BRASIL. Base nacional comum curricular. Brasilia: Ministério da Educação, 2012. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. Catálogo Nacional de Cursos Técnicos. 4. ed. Brasília: Ministério da Educação, 2021. 510 p. Disponível em: http://cnct.mec.gov.br/cnct-api/catalogopdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. CBO - Classificação Brasileira de Ocupações. Brasília: Ministério da Educação, s. d. Disponível em: https://empregabrasil.mte.gov.br/76/cbo/. Acesso em: 10 mar. 2022.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/lei%209394.pdf. Acesso em: 04 abr. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB Nº 16/99. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/PCNE_CEB16_99.pdf. Acesso em: 08/03/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB Nº: 11/2009. p. 1 – 23. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=1685-pcp011-09-pdf&category_slug=documentos-pdf&Itemid=30192. Acesso em:10 mar. 2022.

BRASIL. Ministro quer parceria da sociedade no combate à evasão e ao baixo desempenho escolar. Portal do MEC, Brasília, abr. 2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/211-218175739/74881-ministro-quer-parceria-da-sociedade-no-combate-a-evasao-e-ao-baixo-desempenho-escolar. Acesso em: 5 mar. 2022.

BUARQUE, C. R. C. Propostas para o Brasil dar um “salto de qualidade” na educação. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 66-67.

CARA, D. (coord.). O CAQi e o CAQ no PNE: quanto custa a educação pública de qualidade no Brasil? São Paulo: Prefixo Editorial, 2018. 206 p. ISBN 978-85-54346-00-3. Disponível em: https://media.campanha.org.br/caq/pdf/quanto-custa-a-educacao-publica-de-qualidade-no-brasil.pdf. Acesso 11 mar. 2021.

CARA, D. T. Propostas para o Brasil dar um “salto de qualidade” na educação. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, p. 82, 2017.

CARA, D.T. Fatores da crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 80.

CARDOSO, A. Pesquisa: formandos de escolas técnicas não exercem função. Rio de Janeiro. [Entrevista concedida a]. Terra Educação, 23 mar. 2009. Disponível em: https://www.terra.com.br/noticias/educacao/pesquisa-formandos-de-escolas-tecnicas-nao-exercem-funcao,e94837dabd9ea310VgnCLD200000bbcceb0aRCRD.html. Acesso em: 16 jun. 2020.

CASTRO, M. H. G. Período pós-Constituição. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 243-244.

CORDÃO, F. A.; MORAES, F. de. Educação profissional no Brasil: Síntese histórica e perspectivas. São Paulo: SENAC, 2020. Edição do Kindle.

DORE, R. Evasão e repetência na rede federal de educação profissional. Revista Brasileira de Educação, Maceió, p. 1 – 77, set. 2013. Acesso em: 10 mar. 2022.

DORE, R.; LÜSCHER, A. Z. Permanência e evasão na educação técnica de nível médio em Minas Gerais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 41, n. 144, p. 772-789, set. 2011.

FERNANDES, J. H. P. Período pós-Constituição. Entrevista concedida a: CUNHA, C. da; RIBEIRO, O. C.; MELO, M. A. F. (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, [2017].

FONSECA, C. S. História do ensino industrial no Brasil (Vol. 1). Rio de Janeiro, RJ: ETN, 1961.

GLOBAL ENTREPRENEURSHIP MONITOR (GEM) Empreendedorismo no Brasil: 2019. Curitiba: IBQP, 2020. 200 p.: il. Disponível em: https://ibqp.org.br/wpcontent/uploads/2021/02/Empreendedorismo-no-Brasil-GEM-2019.pdf. Acesso em: 10 mar. 2022.

GOLDEMBERG, J. O repensar da educação no Brasil. Estudos Avançados, São Paulo, v. 7, n. 18, p. 65-137, 3 jun. 1993. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/p4ZrFKSYwCg69jg8zqtxyJB/?lang=pt#ModalDownloads. Acesso em: 8 mar. 2023.

GOMES, C. A. da C. Fatores da crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, p. 54, 2017.

GOUVEA, G. P. Apresentação. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 100.

GROSSI, E. P. Fatores da crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 104.

GROSSI, E. P. O pacto federativo como estratégia de articulação entre os entes federados. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 100.

GROSSI, E. P. Planos Nacionais de Educação (PNE. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 99-100.

GROSSI, E. P. Questões críticas das políticas de educação. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 18-20.

GUN, M. Habilidades do Futuro. [S. l.: s. n.], 2020. p. 1-222 p. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=b9giR5rKJdI. Acesso em: 21 dez. 2021.

IBGE. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. 152 p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101760.pdf. Acesso em: 01 mar. 2022.

INEP. História. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt/br/acessoainformacao/institucional/história. Acesso em: 8 mar. 2023

INEP. Sinopse Estatística da Educação Básica. Brasilia; Inep, 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/sinopses-estatisticas/educacao-basica. Acesso em: 8 mar. 2023.

INSPER. Políticas públicas para redução do abandono e evasão escolar de jovens. Brasília: [s. n.], 2017. p. 1-222. Disponível em: http://gesta.org.br/wp-content/uploads/2017/09/Pol%C3%ADticas-p%C3%BAblicas-para-a-redu%C3%A7%C3%A3o-do-abandono-e-evas%C3%A3o-escolar-de-jovens.pdf. Acesso em: 21 dez. 2021.

INSTITUTO UNIBANCO. Evasão escolar e o abandono: um guia para entender esses conceitos. Observatório de educação ensino médio e gestão. [S. l.]: Instituto Unibanco, 2021. Disponível em: https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br/em-debate/abandono-evasao-escolar#:~:text=Deixar%20de%20frequentar%20as%20aulas,%C3%A9%20entendida%20como%20evas%C3%A3o%20escolar. Acesso em: 8 mar. 2023.

MANFREDI, Silvia Maria. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.

MENEZES, L. C. Período pós-Constituição. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 197-198.

MORAN, J. Metodologias ativas para uma aprendizagem mais profunda. In: BACICH, L.; MORAN, J. (org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2000. 115 p. ISBN 85-249-0741-X (Cortez).

PACHECO, E. (org.). Perspectivas da educação profissional técnica de nível médio: Proposta de Diretrizes Curriculares Nacionais. Brasília: Moderna, 2012. 146 p. ISBN 978-8516-06020-6. Disponível em: https://www.moderna.com.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A8A8A8337ECDC2B0137ED025BFE393C. Acesso em: 10 fev. 2022.

PACHECO, E. M. A crise no magistério. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília. 2017. p. 89-90.

PACHECO, E. M. A educação e o processo econômico do país. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 91-92.

PACHECO, E. M. O ensino profissional: uma análise da gestão. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 86-88.

PACHECO, E.M. Os desafios do ensino médio. [Entrevista concedida a] Célio da Cunha; Olzeni Costa Ribeiro; Marli Alves Flores Melo (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017. p. 90-91.

PORTAL DA INDÚSTRIA. Novo ensino médio 2022: entenda tudo que muda. [S. l.]: Portal da Industria, 2022. Disponível em: https://www.portaldaindustria.com.br/industria-de-a-z/novo-ensino-medio/#beneficios. Acesso em: 10 mar. 2022.

RANGEL, F. de O. et al. Evasão ou mobilidade: conceito e realidade em uma licenciatura: uma Análise do Rendimento e da Evasão. Ciência & Educação, Bauru, jan./mar. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/8VCLL7STFbVsjkXTNPcYk5F/?lang=pt. Acesso em: 8 mar. 2023.

SILVA FILHO, Roberto Leal Lobo et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007

SILVA, M. N. Evasão na educação profissional técnica de jovens e adultos: o caso da instituição pública estatal Fundação de Apoio à Escola Técnica do Estado do Rio de Janeiro – Faetec. 2023. 308 p. Tese (Doutorado em Ciências da Educação) — Universidade Columbia Del Paraguay, Asunción – PY, 2023.

TELES, R. de M.; FRITSCH, R.; DORE, R. Evasão escolar educação e profissional. Colóquio Internacional sobre Educação Profissional e Evasão Escolar, 5. Anais [...], IFMA, São Luís, v. 2, p.1 – 186, 20 e 21 de setembro de 2018. Disponível em: https://portal.ifma.edu.br/documentos/?d=KyMzdWRdMEtRIkMmUENcRX5oc0B6RHxGZFdEQUNHVXNTRVBBUkFET1JASUZNQWFjMGJiNjYyMTQzNmRlMjhjYzZiNDRhNjBkNGY3M1t8XTAwNl9QUlBHSV9SRUlULnBkZg=. Acesso em: 20 nov. 2020.

UNESCO, OREALC. Educação de qualidade para todos: um assunto de direitos humanos. 2. ed. Brasília: Unesco, Orealc, 2008. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/278ark:/48223/pf0000150585. Acesso em: 5 mar. 2022.

UNICEF FUNDO DAS NACÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (org.). Cenário da Exclusão Escolar no Brasil: Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. CENPEC Educação, abr. 2021. Disponível em: www.unicef.org.br. Acesso em:5 mar. 2022.

VIEIRA, G. D. Os maiores desafios educacionais. Entrevista concedida a: CUNHA, C. da; RIBEIRO, O. C.; MELO, M. A. F. (org.). Educação Nacional: O que pensam especialistas, políticos e dirigentes. Brasília, 2017.

Published

24/12/2023

How to Cite

Nunes Silva, M., & Monteiro da Silva , M. A. (2023). EDUCATIONAL EVASION AND BRAZILIAN TECHNICAL PROFESSIONAL EDUCATION A STUDY OF REVISION. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(12), e4124707. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i12.4707