FACTORS THAT INFLUENCE THE WELL-BEING AND MALAISE OF STUDENTS AND TEACHERS: A LOOK AT THEIR IMPACT ON THE TEACHING AND LEARNING PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4832

Keywords:

Well-being. Malaise. Democracy. Interpersonal relationships. Dialogue

Abstract

The well-being and discomfort of students and teachers are crucial factors that can significantly affect the teaching and learning process in public, funded and private schools. The present study aims to understand the factors that influence the well-being and discomfort of students and teachers in schools, as well as their impact on the teaching and learning process. The Study was descriptive, exploratory of a qualitative and quantitative nature, with the participation of 150 individuals, including teachers and students, who, using a questionnaire with multiple choice questions created on Google Forms, were shared in several WhatsApp groups. The results show that the lack of working conditions, the physical environment, interpersonal relationships, the rigor and demands of teachers, inadequate nutrition, sedentary lifestyle, mental health problems such as anxiety and depression, non-participation in academic extension activities, lack of family support, lack of communication or dialogue, student indiscipline, authoritarianism, failure to complete tasks by students, psychosocial challenges, chaotic school environment, social climate marked by bullying, lack of motivation , the poor mediation of conflicts by some school managers, prejudice or discrimination, has generated discomfort and hampered the teaching and learning process, affecting the teacher-student relationship. A healthy relationship, based on trust, mutual respect and dialogue, a positive and welcoming school climate, where inclusion, tolerance and democracy prevail, promoting the well-being of both students and teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mário Graça da Costa

Instituto Superior Politécnico Caála - Huambo.

Sóstenes Morais Sachionga

Instituto Superior Politécnico Caála - Huambo.

Laurindo Hilário Canganjo

Mestrando em Mediação e Resolução de Conflitos. Licenciado em Psicologia e Docente do Instituto Superior Politécnico Caála - Huambo-Angola.

Francisco Zacarias Enoque

Mestre em Educação na Especialidade de Organização e Gestão Educacional. Licenciado em Ciências Sociais. Docente do Instituto Superior Politécnico Caála - Huambo - Angola.

References

ABREU, Roberta Melo de Andrade; CRUZ, Lorames Bispo dos Santos; SOARES, Emanoel Lima Silva. Políticas públicas em educação e o mal-estar docente. Revista Brasileira de Educação, v. 28, p. e280023, 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280023

ARAÚJO, Andressa Aguiar et al. Influência das greves sobre o bem-estar do docente nas instituições de ensino superior. Trabalho (En) Cena, v. 7, p. e022006-e022006, 2022. DOI: https://doi.org/10.20873/2526-1487e022006

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2009.

BOICKO, Giovana; POLI, Odilon Luiz; MARQUES, Circe Mara. Docência no século XXI: aspectos pessoais e sociais na construção do bem-estar docente. Roteiro, v. 48, p. e35290-e35290, 2023. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v48.32590

BRANQUINHO, Neuzani das Graças Soares. Qualidade de vida no trabalho e vivências de bem-estar e mal-estar em professores da rede pública municipal de Unaí/MG. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social, do Trabalho e das Organizações) - Universidade de Brasília, Brasília/DF, 2010.

COFFERRI, Fernanda Fátima. Perspectiva de doutorandos bolsistas acerca do mal-estar e do bem-estar na pós-graduação. [S. l.: s. n.], 2021. DOI: https://doi.org/10.24824/978652512331.8

CUNHA, António Camilo. Bases de uma sistematização teórica. Ser professor, 2015.

DA COSTA, Mário Graça et al. As competências tecnológicas e investigativas dos estudantes do curso de formação de professores: um estudo para a província do Huambo. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 12, p. 47-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i12.3413

DA COSTA, Mário Graça et al. Os desafios da educação no século XXI no município do Bailundo (Angola): um olhar para as exigências actuais usando as NTIC. MLS Educational Research (MLSER), v. 6, n. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.29314/mlser.v6i2.730

DA COSTA, Mário Graça et al. OS REFLEXOS DAS NOVAS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA GESTÃO ESCOLAR DEMOCRÁTICA, PARTICIPATIVA E INCLUSIVA E O SEU CONTRIBUTO NA MELHORIA DE UM ENSINO DE QUALIDADE. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar, v. 4, n. 6, p. e463371-e463371, 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i6.3371

DA COSTA, Mário Graça; ENOQUE, Francisco Zacarias; DA COSTA GRAÇA, Henriques. Gestão escolar democrática e participativa: um olhar para as habilidades, competências, perspectivas e desafios dos directores escolares do município da Caála. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 8, n. 1, p. 66-95, 2022. DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.3724

DA ROCHA, Ricelli Endrigo Ruppel; ZWIEREWICZ, Marlene; HOLZ, Verónica Violant. Da formação continuada ao bem-estar docente: Características sócio-ocupacionais e prevenção de sintomas osteomusculares. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 0428-0446, 2022. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v17i1.14279

DA SILVA NETO, Ulisses Izidorio et al. Efeitos da COVID-19 no bem e mal-estar psicológico de estudantes universitários (as) migrantes. Avances en Psicología Latinoamericana, v. 41, n. 3, p. 1-18, 2023. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.12370

DA SILVA, Maria Selma; DA SILVA, Maria do Socorro Leal. Estratégias de enfrentamento ao adoecimento docente nas escolas Municipais de Manaus, Brasil. Rebena-Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 7, p. 188-200, 2023.

DE ALVARENGA, Eldaronice Queiroz; DA SILVA, Eduardo Moreira; DE FÁTIMA OLIVEIRA, Rosimar. A democracia deliberativa na gestão escolar do Sistema Estadual de Ensino do Estado de Minas Gerais (Brasil): Um convite a novos olhares. Education Policy Analysis Archives, v. 31, 2023. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.31.7223

DE CARVALHO, Camila Lopes; LINO, Carolina Matteussi. Gestão escolar na educação inclusiva: a produção acadêmica stricto sensu paulista e uma realidade escolar. Revista Educação Especial, v. 36, n. 1, p. e21/1-28, 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X69202

DE MOURA FÉ, Daínd Mária Pereira. Bem-estar de professores do ensino superior da cidade de picos-Piauí, durante a pandemia de Covid-19. [S. l.: s. n.], 2023.

DE SANT'ANNA, Glaucia Mussa Alevato; PIRES, Emmy Uehara. BEM-ESTAR SUBJETIVO E BEM-ESTAR NO TRABALHO: REFLEXÕES SOBRE A PRÁTICA DOCENTE. Cadernos da Pedagogia, v. 14, n. 28, 2020.

DE SOUSA CARVALHO, Vera Lucia. O aporte das ações da gestão escolar para a cidadania. Revista Científica FESA, v. 3, n. 8, p. 64-76, 2023. DOI: https://doi.org/10.56069/2676-0428.2023.305

DOS SANTOS, Jurema Rosendo; FERREIRA, Lúcia Gracia; FERRAZ, Rita de Cássia Souza Nascimento. Professores iniciantes em situação de ausência de bem-estar: perspectivas sobre dilemas no desenvolvimento profissional. Revista Cocar, n. 8, p. 347-370, 2020.

FERRONATTO, Eliane Terezinha Tulio; DOS SANTOS, Helen Thais. Bem-estar e o mal-estar docente: sentimentos e emoções de professores que atuam na Educação Infantil e Ensino Fundamental em tempos de pandemia. Devir Educação, p. 269-286, 2021. DOI: https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.420

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2014.

GONÇALVES, Cecy Maria Martins Marimon. Escola pública: bem-estar docente, mal-estar docente e gênero. 2007. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, Roberto et al. Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill Interamericana, 2018.

HERNÁNDEZ-SAMPIERI, Roberto; MENDOZA, Christian. Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: Mcgraw-hill, 2020.

MACHADO, Laeda Bezerra; DE ARAÚJO, Camila Afonso Ferreira. Sinais de bem-estar docente em práticas de professores de Educação Básica. Revista Educar Mais, v. 5, n. 5, p. 1363-1375, 2021. DOI: https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2626

MELLO, JAQUELINE; REBOLO, Flavinês. As condições de trabalho do professor de música na educação básica: bem-estar ou mal-estar docente?. Anais do Seminário Formação Docente: Intersecção Entre Universidadee Escola, v. 5, n. 05, 2023.

PICADO, Luís. Do mal-estar para o bem-estar docente. Ser professor, v. 20, n. 08, p. 2011. Disponível em: http://www.psicologia.com.pt. Acesso em: 2009.

RAUSCH, Rita Buzzi; DUBIELLA, Eliani. Fatores que promoveram mal ou bem-estar ao longo da profissão docente na opinião de professores em fase final de carreira. Rev. Diálogo Educ., p. 1041-1061, 2013. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.13.040.DS11

SAMPAIO DE CARVALHO, Joana. Cultivar Mindfulness em contexto educacional: as abordagens baseadas em Mindfulness na promoção de competências socioemocionais e do bem-estar, nos alunos e nos professores. [S. l.: s. n.], 2020.

Published

20/01/2024

How to Cite

Graça da Costa, M., Sachionga, S. M., Canganjo, L. H., & Enoque, F. Z. (2024). FACTORS THAT INFLUENCE THE WELL-BEING AND MALAISE OF STUDENTS AND TEACHERS: A LOOK AT THEIR IMPACT ON THE TEACHING AND LEARNING PROCESS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(1), e514832. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.4832