THE CONTRIBUTION OF NEURODIDACTICS TO A MORE DYNAMIC AND EFFECTIVE PEDAGOGICAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i2.4896Keywords:
Learning, Neuroscience, NeurodidacticsAbstract
The present work aims and suggests an analysis regarding teachers' understanding in relation to neuroscience and education, the difficulties and possibilities of thinking about neuropedagogical practice in teaching and learning in early childhood education. Over the past ten years, there has been growing interest in applying knowledge of the human brain to the field of education, including reading, learning, language, and mathematics. This resulted in the development of a series of new practices in education. Neuroscience, when applied to the educational system, the understanding of its structure in relation to the evolution and functioning of the nervous, neurological and psychological systems contribute greatly to the involvement of professionals, pedagogues in problem solving and mainly in the search for changes in the child's behavior at school, in their learning process. The methods, tools, and theoretical frameworks of neuroscience have expanded our understanding of the mind in ways that are highly relevant to educational practice.
Downloads
References
AIKEN, L. R. Tests Psicológicos y Evaluación. Mexico: Pratice Hall Hispano, 1996.
ALCHIERI, J. C.; CUNHA, R. Guia de referência: testes psicológicos comercializados no Brasil. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
ALMEIDA, S. F. C. O psicólogo no cotidiano da escola: re-significando a atuação profissional. LDB e educação hoje. Campinas: Editora Alínea, 2006.
ANDALÓ, C. S. A. A atuação do psicólogo na Instituição Escolar. In: ABRAPEE/PUCCAMP. (Orgs.). Psicólogo escolar: identidade e perspectivas. Campinas: Átomo, 2001.
ANTUNHA, E. L. G. Investigação Neuropsicológica na Infância. Boletim de Psicologia, v. 37, n. 87, p. 29-45, 1987.
BELTRÁN, J. A. Processos, estratégias e técnicas de aprendizagem. 2. ed. São Paulo: Machargo, 1993.
BEN-YISHAY, Y. Cognitive Remediation after TBD: toward a Definition of its Objectives, Tasks and Conditions. In: INSTITUTE OF REHABILITATION MEDICINE. Working Approaches to Remediation of Cognitive Deficits in Brain Damage Persons. New York: University Medical Center, 1981.
BEYER, H. O. O fazer psicopedagógico: a abordagem de Reuven Feuerstein a partir de. Vygotsky e Piaget. Porto Alegre: Mediação, 1996.
BOSSA (Org.). Avaliação psicodedagógica da criança de 0 a 6 anos. Rio de Janeiro: Vozes, 2000. p.13-30.
CARTER, R. O livro de ouro da mente. O funcionamento e os mistérios do cérebro humano. Rio de Janeiro, RJ: Ediouro Publicações S.A., 2003.
COSENZA, R. M. Neurociência e Educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre, RS: Artmed, 2011.
CUNHA, J. A. (Org). Psicodiagnóstico. 4. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
DEL PRETTE, Z. A. P. Psicologia, educação e LDB: novos desafios para velhas questões? In: GUZZO, R. S. L. (Org.). Psicologia escolar: LDB e educação hoje. Campinas: Editora Alínea, 1999.
DROUDET, R. C. R. Distúrbios da aprendizagem. São Paulo: Ática, 1995.
FEURSTEIN, R. Estilo de Interrogacion utilizado por el maestro de Enriquecimiento Instrumental: En desarrollo de habilidades cognitivas. Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, 1980. Vol II.
FONSECA, V. Cognição, Neuropsicologia e Aprendizagem. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 1998.
FONSECA, V. Cognição, neuropsicologia e aprendizagem: abordagem neuropsicológica e psicopedagógica. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2009.
GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2003, 143 p.
GOMES, C. M. A. Feuerstein e a construção mediada do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2002.
GONÇALVES, V. M. G. Neurologia do desenvolvimento da criança. Rio de Janeiro, RJ: Ed. Revinter Ltda, 2006.
GOULART, I. B. (Org.). A Educação na Perspectiva Construtivista. Porto Alegre: Artmed Editora, 2000.
HILGARD, E. F. Teorias da Aprendizagem. São Paulo: EPU, 1973.
KOLB, B.; WHISHAW, I. Q. Fundamentals of human neuropsychology. 4th ed. New York: W. H. Freeman & Co, 1996.
LUNDY-EKMAN, L. Neurociência: fundamentos para reabilitação. Rio de Janeiro, RJ: Ed. Elsevier, 2004.
LZAK, M. D. Neuropsychological assessment. 3. ed. New York: Oxford University Press, 1983.
MCCOY, K. D. et al. Approaches to the cognitive rehabilitation of children with neuropsychological impairment. In: FEINBERG, T. E.; FARAH, M. J. (Editors.). Behavioural Neurology and Neuropsychology. [S. l.]: McGraw-Hill, 1997. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4757-5351-6_22
PAÍN, S. Diagnóstico e tratamentos dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
RIVERO, T. S. Neuropsicologia e Ciência Cognitiva. São Paulo: [s. n.], 2007.
SANTOS, F. H. Reabilitação neuropsicológica pediátrica. Psicologia: Ciência e Profissão, v. 25, n. 3, p. 450–461, 2005. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000300009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932005000300009
SANTOS, M. F. S. A Teoria das Representações Sócias. In: SANTOS, Maria F. S.; ALMEIDA, Leda M. (Orgs.) Diálogos com a Teoria das Representações Sociais. Paraíba, PE: UFPE, 2005. 200p.
SILVA, A. L.; MARUJO, H. A. Consulta Psicológica em contexto escolar: competências, possibilidades, recursos e outros tesouros. In: TAVEIRA, M. C. (Ed.). Psicologia escolar: Uma proposta científico-pedagógica. Coimbra: Quarteto, 2005.
VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
WALLON, H.; CAIXETA, L. Uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Ed. Vozes, 2007.
ZIMMER, C. A fantástica história do cérebro: o funcionamento do cérebro humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.