DOMINOES GAME AS A TEACHING ALTERNATIVE IN APPROACHING THE FOUR FUNDAMENTAL OPERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.4924

Keywords:

Teaching alternative, Mathematics education

Abstract

The study of mathematics, through the alternative of teaching through games, is of paramount importance for the development of the student. In addition to providing a teaching and learning environment, the student is able to develop a greater interest in mathematics. Thus, this research aimed to elaborate the game of dominoes as a teaching alternative for the approach of the four fundamental operations. The data collection consisted in the application of a questionnaire with objective and subjective questions to 20 participants of the research of the 6th year of Elementary School in a public network, in the Municipality of Moju-PA, with the purpose of ascertaining the previous knowledge about the theme. With the data collected, it was noticeable that the majority (52%) of the participants had some kind of difficulty in relation to the theme. Therefore, through the research carried out, it was possible to successfully execute the teaching alternative, in order to facilitate and improve the teaching-learning process of the four fundamental operations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tharlon Oliveira dos Reis

Universidade do Estado do Pará (Uepa).

Eusom Passos Lima

Universidade do Estado do Pará (Uepa).

References

ARAÚJO; Gemma Lucia Dubac de et al. Oficina brincar e educar: jogos matemáticos. Universidade Federal de Viçosa, DMA-UFV, Viçosa – MG, 2009.

BESSA, K. P. Dificuldades de aprendizagem em matemática na percepção de professores e alunos do ensino fundamental. Brasília: Universidade Católica de Brasília, 2007.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/imagens/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: fev. 2023.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN): Introdução, Ensino Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRENELLI, Rosely Palermo. O Jogo como espaço de pensar: a construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BRITO, Leonardo Lira de; FARIAS Elionora Ramos. O uso de dominó como recurso didático para o ensino das quatro operações fundamentais: uma experiência com alunos do 6° ano no museu vivo de ciência. In: II CONEDU, 2015. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2015/TRABALHO_EV045_MD1_SA8_ID585_18082015210457.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.

CARDOSO, Valdinei Cezar. A utilização do dominó como recurso para o ensino das quatro operações para uma turma do sexto ano do Ensino Fundamental. Revista Educação Pública, v. 21, n. 33, 31 ago. 2021. Disponível em: https://educacaopublicacecierj.edu.br/artigos/21/33/a-utilizacao-do-dominó-como-recurso-para-o-ensino-das-quatro-operacoes-para-uma-turma-osextoanodoensinofundamental. Acesso em: 10 jan. 2023.

CUNHA, Jussileno Souza; SILVA, José Adegerson Victor. A importância das atividades lúdicas no ensino da matemática. In: III EIEMAT, agosto de 2012. Disponível em: http://w3.ufsm.br/ceem/eiemat/Anais/arquivos/RE/RE_Cunha_Jussileno. Acesso em: 05 abr. 2023.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação matemática: da teoria à prática. Campinas, SP: Papirus, 1996.

LIMA, E. L. Sobre o ensino da matemática. Revista do Professor de Matemática, n. 28, 1995.

LUZ, Jair Martins da; SOUSA, Rogério Pereira de; MELO, Ramásio Ferreira de. Lúdico na educação básica: o uso de jogos no processo de ensino e aprendizagem. In: VII ENALIC, 2018. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enalic/2018/443-53562-30112018-083432.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

MOREIRA, J. C. A. Os jogos no ensino da matemática: atividades envolvendo jogos matemáticos no ensino de frações para alunos nas series finais do Ensino Fundamental. 2014. 64f. Monografia (Licenciatura em Matemática) – Universidade Estadual de Goiás, Jussara, 2014.

NEGRINE Airton. Aprendizagem e desenvolvimento infantil. Porto Alegre: Propil 1994.

PACHECO, Marina Buzin; ANDREIS, Greice da Silva Lorrenzzetti. Causas das dificuldades de aprendizagem em Matemática: percepção de professores e estudantes do 3° ano do ensino médico. Rev. Princípia, João Pessoa, 2018. DOI: https://doi.org/10.18265/1517-03062015v1n38p105-119

PIAGET, Jean. A construção do real na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1976.

Published

13/04/2024

How to Cite

Oliveira dos Reis, T., & Passos Lima, E. (2024). DOMINOES GAME AS A TEACHING ALTERNATIVE IN APPROACHING THE FOUR FUNDAMENTAL OPERATIONS. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(4), e544924. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i4.4924