EUROPEAN ADVANTAGES AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: EXPERIENCE REPORT OF A COOPERATIVE AND MULTIDISCIPLINARY APPROACH IN HIGH SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5239

Keywords:

European Vanguards. Digital technologies. Cooperative approach. Multidisciplinary. Protagonism.

Abstract

This article reports on a pedagogical experience that had as its generating theme the European Vanguards and the use of digital technologies in a cooperative and multidisciplinary approach, carried out in the state education network, in a second year high school class, with 28 students, integrating four components curriculum: Art, History, Portuguese Language and Literature. The general objective was to analyze and demonstrate the effectiveness of a collaborative and multidisciplinary approach, supported by the use of digital technologies, in promoting historical-cultural understanding of the European Vanguards, aiming to stimulate creativity, the active participation of students and the development of communication skills. research, communication and expression. This was made possible through the use of digital technologies as innovative and interactive pedagogical practices, which allowed connections between different areas of knowledge and expanded understanding of the topic under study. The pedagogical practices were carried out over 10 weeks using 7 periods of Portuguese Language and 10 periods of History, Art and Literature, totaling 37 classes, which are described in the methodology, which presents the report of the experience and the phases of cooperative work. It should be noted that this multidisciplinary project can be replicated by teachers from any area of ​​knowledge, the contents covered can be replaced and the planning can be used so that teachers can innovate their teaching methodologies and allow students to become protagonists of their own learning.

 

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Author Biographies

Helena Teresinha Reinehr Stoffel

Mestrado em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especialização em Letras e em Educação Inclusiva. Graduada em Letras Português/Inglês. Professora de Metodologia de Pesquisa Científica e Revisora de textos acadêmicos.

Aloisio Oliveira Ramos

Mestrando em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Especializações em História e Metodologia do Ensino Superior. Bacharel em Arquivologia pela UFBA.

Ana Carolina Mota Fernandez

Mestranda em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduação em música (UNIFACCAMP)São Paulo. Pós Graduação em Psicopedagogia com ênfase na educação especial (Universidade  São Luís).

Andreia dos Anjos Barbosa

Mestranda em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA). Graduada em Letras com habilitação em língua inglesa pela UNIME (UNIAO Metropolitana Educação e Cultura)  Lauro de Freitas/BA.

Gilberto Luiz Zattera

Mestrando em Educação com especialização em Formação de Professores - Universidad Internacional Iberoamericana  UNINI | México.  Graduado em Letras - Português/Inglês e Literaturas.  Especialização em Ensino de Língua Portuguesa - Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO).

Katiuscia Souza Rêgo

Mestranda em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduada em Bacharelado Interdisciplinar em Humanidades (UFOB). Licenciada em História. Esp. em História e Cultura Afro - Brasileira.

Leonardo Queiroz Gonçalves

Mestrando em Educação pela Universidad Europea del Atlántico (UNEA) - Espanha. Graduação em Psicologia pelo Centro Universitário UNA-BH. Graduação em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais.

Valéria Lúcia Albuquerque

Mestranda em Educação com especialização em TICs - Universidad Europea del Atlántico - Espanha (UNEA). Graduada em História.

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Published

13/05/2024

How to Cite

Reinehr Stoffel, H. T., Oliveira Ramos, A., Mota Fernandez, A. C., dos Anjos Barbosa, A., Luiz Zattera, G., Souza Rêgo, K., … Lúcia Albuquerque, V. (2024). EUROPEAN ADVANTAGES AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: EXPERIENCE REPORT OF A COOPERATIVE AND MULTIDISCIPLINARY APPROACH IN HIGH SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(5), e555239. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5239