EUROPEAN ADVANTAGES AND THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES: EXPERIENCE REPORT OF A COOPERATIVE AND MULTIDISCIPLINARY APPROACH IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5239Keywords:
European Vanguards. Digital technologies. Cooperative approach. Multidisciplinary. Protagonism.Abstract
This article reports on a pedagogical experience that had as its generating theme the European Vanguards and the use of digital technologies in a cooperative and multidisciplinary approach, carried out in the state education network, in a second year high school class, with 28 students, integrating four components curriculum: Art, History, Portuguese Language and Literature. The general objective was to analyze and demonstrate the effectiveness of a collaborative and multidisciplinary approach, supported by the use of digital technologies, in promoting historical-cultural understanding of the European Vanguards, aiming to stimulate creativity, the active participation of students and the development of communication skills. research, communication and expression. This was made possible through the use of digital technologies as innovative and interactive pedagogical practices, which allowed connections between different areas of knowledge and expanded understanding of the topic under study. The pedagogical practices were carried out over 10 weeks using 7 periods of Portuguese Language and 10 periods of History, Art and Literature, totaling 37 classes, which are described in the methodology, which presents the report of the experience and the phases of cooperative work. It should be noted that this multidisciplinary project can be replicated by teachers from any area of knowledge, the contents covered can be replaced and the planning can be used so that teachers can innovate their teaching methodologies and allow students to become protagonists of their own learning.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E. B. Educação a distância na internet: Abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educ. Pesqui., v. 29, n. 2, p.327-340, july/dec. 2003. ISSN 1678-4634. Recuperado de http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022003000200010 DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000200010
ALVES, L.; TORRES, V.; NEVES, I.; FRAGA, G. Tecnologias digitais nos espaços escolares: um diálogo emergente. In: FERRAZ, O. (org.). Educação, (multi)letramentos e tecnologias tecendo redes de conhecimento sobre letramentos, cultura digital, ensino e aprendizagem na cibercultura. Salvador: Edufba, 2019. ISBN: 978-85-232-1900-0. https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/30951/3/ed-multiletramentos-tecno-miolo-RI.pdf
BORGES, J. A. As TICs e as tecnologias assistivas na educação de pessoas deficientes. [S. l.]: Núcleo do Conhecimento, 2005. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/necessidades-educativas-especiais#:~:text=%5B%E2%80%A6%5D%20um%20aluno%20tem%20necessidades,03)
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio. Brasilia: MEC, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file.
DAMON, W.; PHELPS, E. Critical distinctions among three approaches to peer education. International Journal of Educational Research, v. 13, n. 1, p. 9-19, 1989. DOI: https://doi.org/10.1016/0883-0355(89)90013-X
FADEL, L. M.; ULBRICHT, V. R.; BATISTA, C. R.; VANZIN, T. (Orgs). Gamificação na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014. http://www.pgcl.uenf.br/arquivos/gamificacao_na_educacao_011120181605.pdf
FIRMIANO, E. P. Aprendizagem Cooperativa na Sala de Aula: Programa de Educação. [S. l.: s. n.], 2011. Disponível em: https://www2.olimpiadadehistoria.com.br/vw/1I8b0SK4wNQ_MDA_b3dfd_/APOSTILA%20DE%20Aprendizagem%20Cooperativa%20-%20Autor-%20Ednaldo.pdf
GOMES, A. R. G. A aprendizagem cooperativa como ferramenta para a inclusão. 2013. Dissertação (Mestre em Ciências da Educação - Especialização em Educação Especial, Domínio Cognição e Multideficiência) - Escola Superior de Educação de Lisboa, Lisboa, 2013.
JOHNSON, D. W.; JOHNSON, R. T.; SMITH, K. A. A aprendizagem cooperativa retorna às faculdades. Change, v. 30, n. 4, p. 91-102, jul/ago 1998. DOI: https://doi.org/10.1080/00091389809602629
KOFFKA, K. Principles of Gestalt psychology: The theory of interdependence social. New York, NY: Harcourt, Brace and Company, 1935.
MORA, F. Emoción en la enseñanza y el aprendizaje. Vídeo do youtube, 2021. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=jEUUpLlNZ3U
PERRENOUD, P. A Prática Reflexiva no Ofício de Professor: Profissionalização e Razão Pedagógicas. Porto Alegre: Artmed Editora, 2002.
PERRENOUD, P. Não existe inclusão eficaz sem diferenciação pedagógica dentro das turmas regulares. Revista Educação Inclusiva, v. 1, n. 1, p. 15-18, 2010.
PONTOTEL, T. O que é a motivação intrínseca no trabalho, como ela ocorre e como um líder pode auxiliar?. [S. l.]: Pontotel, 2023. Disponível em: https://www.pontotel.com.br/motivacao-intrinseca/.
STOFFEL, H. T. R.; DE BRITO. J.G. R. D.; GONZATTI, L. D. Avaliação: nota ou construção de aprendizagem. In: VIEIRA, André Ricardo Lucas (Org.). Educação: Políticas públicas, ensino e formação 3. [S. l.]: Atena, 2022. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.831221907 DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.8312219076
STOFFEL, H. T. R.; TAVEIRA, I. B.; ZIMMERMANN, J. A. T.; GONZATTI, L. D. As tecnologias emergentes na construção da aprendizagem significativa de substantivos num projeto de ensino gamificado. In: BAGAI, Cleber Bianchess. (Org.). Reflexões sobre educação e ensino: Saberes e práticas em diferentes. Curitiba/PR: [s. n.], 2023. p 393- 409
TELES, G. M. Vanguarda européia e modernismo brasileiro. São Paulo: José Olympio, 2022.
TORRES, P. L.; IRALA, E. A. F. Aprendizagem colaborativa: teoria e prática. In: Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. Curitiba: Senar, 2014. p. 61-93.
UNESCO. Declaração de Salamanca e Enquadramento da Ação na Área das Necessidades Educativas Especiais: Instituto de Inovação Educacional. [S. l.]: Unesco, 1994.
VIEIRA, H. R.; CIASCA, M. I. F. L. Desenvolvimento histórico da aprendizagem cooperativa. In GT 5 – História da educação e da pedagogia. In: XIII Encontro Cearense de Historiadores da Educação – ECHE. III Simpósio Nacional de Estudos Culturais e Geoeducacionais – SINECGEO. 2014. ISBN 978-85-8126-065-5.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.