FOREIGN LANGUAGE TEACHING METHODOLOGIES: REFLECTIONS AND CONTRIBUTIONS TO PEDAGOGICAL PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i5.5271Keywords:
Teaching Methodologies. Foreign Languages. Pedagogical Practice. Educational Approaches. Language Learning.Abstract
This study explores active methodologies in teaching foreign languages, enriching teaching practice by involving students in meaningful activities. Reviewing English teaching methods (BROWN, 2007; LEFFA, 2016; LIMA, 2017), its potential and challenges stand out, such as the lack of resources and resistance to change. Active methodologies promote active student participation and greater absorption of knowledge. Language teaching methodologies have evolved to meet the needs of teachers and students. Authors such as Richards and Rodgers (1991) and Pérez (2007) influenced this evolution. This article explores language teaching methodology and underlying pedagogical principles. We highlight approaches where the selection of principles appropriate to the context is crucial. This encourages critical and collaborative teaching, bringing teachers and students closer together. Thus, the adoption of active methodologies, adaptive evolution and the focus on applied methodologies highlight the importance of flexible and contextual approaches in language teaching. This can catalyze more effective, participatory and collaborative teaching, connecting theory and practice in the classroom.
Downloads
References
ANTHONY, E. M. Approach, Method and Technique. ELT Journal, v. 17, n. 2, 1963. DOI: https://doi.org/10.1093/elt/XVII.2.63
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino aprendizagem. 4. ed. Petropolis: Vozes, 1982.
BROWN, H. D. Teaching by principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed. New York: Longman, 2007.
DE NARDI, F. S. Um olhar discursivo sobre língua, cultura e identidade: reflexões sobre o livro didático para o ensino de espanhol como língua estrangeira. Orientadora: Maria Cristina Leandro Ferreira. 2007. Tese (Doutorado em Teorias do Texto e do Discurso) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/13114/000634253.pdf?sequence=1&isAllowed= Acesso em: 15 ago. 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2001. p. 52.
JORGE, M. L. dos S. Preconceito contra o ensino de língua estrangeira na escola pública. In: LIMA, D. C. de. (Org.). Ensino Aprendizagem de Língua Inglesa: conversa com especialistas. São Paulo: Parábola, 2009. p. 161-168.
KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven & London: Yale University Press, 2003.
LIMA, T. R. de. O ensino de Língua Estrangeira: Métodos ou Pós-Métodos. In: Revista Educar FCE, São Paulo, p. 191-205, 2017. Disponível em: https://fce.edu.br/blog/o-ensino-de-lingua-estrangeira-metodos-e-%20%20%20%20%20%20%20%20%20%20pos-%20%20metodo.%20. Acesso em: 17 ago. 2023.
MILLER, Nancy B. Ninguém é perfeito: Vivendo e crescendo com crianças que têm necessidades especiais. Tradução: Lúcia Helena Reily. Campinas, SP: Papirus, 1995.
MITRI, S. M. Metodologias ativas de ensino aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, supl 2, p. 2133-2144, 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232008000900018
OXFORD, R. L. Language learning strategies. [S. l.: s. n.], 1989.
PÉRES, M. J. F. O foco da gramática no ensino contemporâneo de línguas. 2007. 89f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Departamento de Línguas Estrangeiras e Tradução, Universidade de Brasília, Brasília, 2007. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/3410. Acesso em: 15 ago. 2023.
PICCOLI, Maria Cecília. O educador em língua dominante e o desenvolvimento sustentável. Revista X, [S. l.], v. 1, mar. 2006. ISSN 1980-0614. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/revistax/article/view/4690 Acesso em: 28 nov. 2022. DOI: https://doi.org/10.5380/rvx.v1i0.4690
PRABHU, N. S. There is no best method- Why? TESOL Quarterly, v. 24, n. 2, 1990. DOI: https://doi.org/10.2307/3586897
PRATOR, C. H. “The Cornerstones of method”. In: MURCIA, M. C.; MCINTOSH, L. Teaching English as a Second or Foreign Language. [S. l.]: Newbury House Publishers, 1979. p. 5-16
RICHARDS, J. C.; RODGERS. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
VIEIRA-ABRAHÃO, Maria Helena. Conflitos e incertezas do professor de língua estrangeira na renovação de sua prática de sala de aula. 1996. Tese (Doutorado) – UNICAMP - IEL, Campinas, SP, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.