USE OF TECHNOLOGY IN ADMINISTRATIVE EFFICIENCY: EVALUATION OF THE PROESC PLATFORM IN SCHOOL MANAGEMENT OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF LARANJAL DO JARI-AP MUNICIPALITY
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5394Keywords:
PROESC Plataform, School management, Administrative efficiency, EducationAbstract
Digital platforms in education have an important role in centralizing and securing information, allowing for quick and secure access to essential data, which contributes to more agile and informed decision-making, as well as promoting more effective communication among teachers, families, coordinators, and students. In light of this, this study aims to identify the impact of the PROESC platform on the administrative efficiency of school management in the public education network of Laranjal do Jari-AP. The methodology was based on a quantitative approach, with data collection conducted through bibliographic research, observation, and semi-structured interviews via Google Forms with three municipal coordinators who manage the PROESC platform in Laranjal do Jari-AP. In this context, the relevance of the study lies in its contribution to the body of knowledge about this school management system. Similar to other organizations, schools need to manage their resources, hire and dismiss staff, handle documentation and bureaucratic issues, and manage the institution's finances. From the results, it can be concluded that it is important to understand how these technologies are being implemented and how they are contributing to the improvement of education quality.
Downloads
References
CALVET, N. L.; CAVERO, O. B.; ALEANDRI, G. Digital educational platforms: an emerging school-family communication channel. World Conference on Future of Education, [S. l.], p. 1-10, set. 2019.
DIAS, M. N. Proesc: edtech do Amapá fundada em 2008 acaba de captar seu primeiro investimento; conheça. Exame, 2023. Disponível em: https://exame.com/negocios/proesc-edtech-do-amapa-fundada-em-2008-acaba-de-captar-seu-primeiro-investimento-conheca/. Acesso em: 02 abr. 2024.
FERREIRA, F. Entenda as vantagens e desafios do uso de tecnologia na educação. [S. l.]: Proesc, 2023. Disponível em: https://www.proesc.com/blog/tecnologia-na-educacao/. Acesso em: 02 abr. 2024.
FERREIRA, F. Otimizar processos pedagógicos em escolas. [S. l.]: Proesc, 2019. Disponível em: https://www.proesc.com/blog/otimizar-processos-pedagogicos/. Acesso em: 21 maio 2024.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
KNIELING, V. P.; KURTZ, G. C. Sistema de Gestão Escolar Escola Konectada. [S. l. s. n.], 2020. Disponível em: https://www.tfgonline.lapinf.ufn.edu.br/media/midias/TFG_Vers%C3%A3o_Final_Ap%C3%B3s_Aprova%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 02 abr. 2024.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos da metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LIMA, S. F.; SILVA, Jaciane G. S. L. Gestão democrática: avanços, limites e desafios. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 5, p. 3612-3618, 2019.
MEDEIROS, M. F.; MEDEIROS, A. M. Educação e tecnologia: explorando o universo das plataformas digitais e startups na área da educação. In: Anais do V CONEDU-Congresso nacional de educação. Pernambuco: Realize. 2018.
PAGE, J. S. D.; PAIVA, D. C. Estudo de caso com gestores escolares: os desafios da comunicação em grupo por meio de plataformas digitais. Revista Educação Pública, v. 1, n. 1, 2021.
PORTAL DAS ESCOLAS. Gerenciar uma rede de ensino nunca foi tão simples. Portal das Escolas, 2024. Disponível em: http://portaldasescolas.com.br/fornecedores/proesc-com/. Acesso em: 02 abr. 2024.
SILVA, G.; VIANA, M. A. P. As tecnologias na educação: o papel da equipe gestora nas práticas pedagógicas. Dialogia, São Paulo, n. 32, p. 183-198, maio/ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.n32.7484.otto DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.N32.7484
SILVA, Jaciane G. S. L.; LIMA, S. F.; SOUZA, V. M. A gestão escolar e a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação na prática pedagógica. Revista Mais Educação, São Paulo, v. 2, n. 6, 2019.
SOUZA, L. D. M.; RIBEIRO, M. S. S. O perfil do gestor escolar contemporâneo: das permanências as incorporações para exercício da função. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 106-122, 2017. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.33386
VALENTE, J. Tecnologia, informação e poder: das plataformas online aos monopólios digitais. 400f. 2019. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.