USE OF TECHNOLOGY IN ADMINISTRATIVE EFFICIENCY: EVALUATION OF THE PROESC PLATFORM IN SCHOOL MANAGEMENT OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF LARANJAL DO JARI-AP MUNICIPALITY

Authors

  • Patrícia Pinheiro da Silva
  • Magda Pinheiro da Silva
  • Hamilton Tavares dos Prazeres

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5394

Keywords:

PROESC Plataform, School management, Administrative efficiency, Education

Abstract

Digital platforms in education have an important role in centralizing and securing information, allowing for quick and secure access to essential data, which contributes to more agile and informed decision-making, as well as promoting more effective communication among teachers, families, coordinators, and students. In light of this, this study aims to identify the impact of the PROESC platform on the administrative efficiency of school management in the public education network of Laranjal do Jari-AP. The methodology was based on a quantitative approach, with data collection conducted through bibliographic research, observation, and semi-structured interviews via Google Forms with three municipal coordinators who manage the PROESC platform in Laranjal do Jari-AP. In this context, the relevance of the study lies in its contribution to the body of knowledge about this school management system. Similar to other organizations, schools need to manage their resources, hire and dismiss staff, handle documentation and bureaucratic issues, and manage the institution's finances. From the results, it can be concluded that it is important to understand how these technologies are being implemented and how they are contributing to the improvement of education quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Pinheiro da Silva

Graduanda em Administração - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá/IFAP.

Magda Pinheiro da Silva

Graduanda em Administração - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá/IFAP.

Hamilton Tavares dos Prazeres

Mestrando em Geografia pela Universidade Federal do Amapá-UNIFAP. Pós-graduado: MBA em Gestão Estratégica em Recursos Humanos - FCA. MBA - Gestão das Organizações Sociais pela Centro de Ensino Superior do Amapá - CEAP. Docência do Ensino Superior e Educação Digital - FCA. Bacharel em Ciências Econômicas pelo Centro de Ensino Superior do Amapá -CEAP. Formação Binacional em Practitioner em PNL - CBS. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciência Tecnologia do Amapá-IFAP. Professor da Faculdade Cristão da Amazônia. Diretor Geral da HTP TREINAMENTOS. Facilitador credenciado da Escola de Administração Pública do Estado do Amapá. Professor da Faculdade Ensino Superior da Amazônia -FESAM. Professor da Faculdade Brasil Norte - FABRAN nos Cursos de Direito, Administração e Contabilidade. Experiência nas áreas Administrativa e Financeira.

References

CALVET, N. L.; CAVERO, O. B.; ALEANDRI, G. Digital educational platforms: an emerging school-family communication channel. World Conference on Future of Education, [S. l.], p. 1-10, set. 2019.

DIAS, M. N. Proesc: edtech do Amapá fundada em 2008 acaba de captar seu primeiro investimento; conheça. Exame, 2023. Disponível em: https://exame.com/negocios/proesc-edtech-do-amapa-fundada-em-2008-acaba-de-captar-seu-primeiro-investimento-conheca/. Acesso em: 02 abr. 2024.

FERREIRA, F. Entenda as vantagens e desafios do uso de tecnologia na educação. [S. l.]: Proesc, 2023. Disponível em: https://www.proesc.com/blog/tecnologia-na-educacao/. Acesso em: 02 abr. 2024.

FERREIRA, F. Otimizar processos pedagógicos em escolas. [S. l.]: Proesc, 2019. Disponível em: https://www.proesc.com/blog/otimizar-processos-pedagogicos/. Acesso em: 21 maio 2024.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

KNIELING, V. P.; KURTZ, G. C. Sistema de Gestão Escolar Escola Konectada. [S. l. s. n.], 2020. Disponível em: https://www.tfgonline.lapinf.ufn.edu.br/media/midias/TFG_Vers%C3%A3o_Final_Ap%C3%B3s_Aprova%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 02 abr. 2024.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Fundamentos da metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

LIMA, S. F.; SILVA, Jaciane G. S. L. Gestão democrática: avanços, limites e desafios. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 5, p. 3612-3618, 2019.

MEDEIROS, M. F.; MEDEIROS, A. M. Educação e tecnologia: explorando o universo das plataformas digitais e startups na área da educação. In: Anais do V CONEDU-Congresso nacional de educação. Pernambuco: Realize. 2018.

PAGE, J. S. D.; PAIVA, D. C. Estudo de caso com gestores escolares: os desafios da comunicação em grupo por meio de plataformas digitais. Revista Educação Pública, v. 1, n. 1, 2021.

PORTAL DAS ESCOLAS. Gerenciar uma rede de ensino nunca foi tão simples. Portal das Escolas, 2024. Disponível em: http://portaldasescolas.com.br/fornecedores/proesc-com/. Acesso em: 02 abr. 2024.

SILVA, G.; VIANA, M. A. P. As tecnologias na educação: o papel da equipe gestora nas práticas pedagógicas. Dialogia, São Paulo, n. 32, p. 183-198, maio/ago. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.n32.7484.otto DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.N32.7484

SILVA, Jaciane G. S. L.; LIMA, S. F.; SOUZA, V. M. A gestão escolar e a inserção das tecnologias digitais de informação e comunicação na prática pedagógica. Revista Mais Educação, São Paulo, v. 2, n. 6, 2019.

SOUZA, L. D. M.; RIBEIRO, M. S. S. O perfil do gestor escolar contemporâneo: das permanências as incorporações para exercício da função. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 1, p. 106-122, 2017. DOI: https://doi.org/10.15687/rec.v10i1.33386

VALENTE, J. Tecnologia, informação e poder: das plataformas online aos monopólios digitais. 400f. 2019. Tese (Doutorado em Sociologia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2019

Published

25/06/2024

How to Cite

Pinheiro da Silva, P., Pinheiro da Silva, M., & Tavares dos Prazeres, H. (2024). USE OF TECHNOLOGY IN ADMINISTRATIVE EFFICIENCY: EVALUATION OF THE PROESC PLATFORM IN SCHOOL MANAGEMENT OF THE PUBLIC EDUCATION NETWORK OF LARANJAL DO JARI-AP MUNICIPALITY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(6), e565394. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5394