REFLECTIONS AND EDUCATIONAL POSSIBILITIES IN THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS WITH THE INSERTION OF NEW INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i6.5395Keywords:
EJA, Technologies, Education.Abstract
Adult and youth education (EJA) provides opportunities for individuals who could not start or continue primary and secondary education at traditional ages, aiming to prepare them to enter the job market and fully exercise their citizenship. In EJA, educators must consider the historical development of the student and understand that teaching methods should be conducted differently and connected to the student's reality. Therefore, the integration of new information and communication technologies (ICT) in EJA becomes important to enhance social practices of reading and writing significantly in the social and professional lives of individuals. The use of ICT can be a means of educational innovation, reflecting on changes in reality and concepts through collective efforts. Thus, this study aims to evaluate the effectiveness of using instructional documentaries in EJA teaching and its implications for conducting supervised practices in EJA contexts so that future teachers gain practical experience, understand students' needs, and develop effective teaching skills for this audience. To achieve its objectives, the study discusses the professional development of these teachers and the historical aspects of EJA. The analysis employs a qualitative approach and utilizes a qualitative, descriptive research method, specifically a bibliographic research, referencing authors who contribute to the EJA framework.
Downloads
References
ARROYO, Miguel. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. In: SOARES, Leôncio (Org.). Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 296 p. Disponível em: http://forumeja.org.br/un/files/Formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos_.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
BÄR, Maira Vanessa. O professor de ciências da educação de jovens e adultos: impasses na formação, impasses na atuação. 2014. 131f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Cascavel, PR, 2014. Disponível em: http://200.201.88.199/portalpos/media/File/MairaVanessaBar.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
DI PIERRO, Maria Clara; HADDAD, Sergio. Escolarização de jovens e adultos. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, v. 1, n. 14, p.108-194, ago. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a07. Acesso em: 24 maio 2024.
DOTTA, Sílvia. Uso de uma mídia social como ambiente virtual de aprendizagem. In: Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE). 2011.
FREIRE, Paulo. Carta de Paulo Freire aos professores. Estudos Avançados, São Paulo, v. 42, n. 12, p. 259-268, 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ea/v15n42/v15n42a13.pdf. Acesso em: 24 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142001000200013
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011. 111 p.
GALVÃO, Ana Maria de Oliveira; DI PIERRO, Maria Clara. Preconceito contra o analfabeto. São Paulo: Cortez, 2007. 119 p.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá (Org.). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. 294 p. Disponível em: http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001846/184682por.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
LOSSO, Adriana Regina Sanceverino. Os sentidos da mediação na prática pedagógica da educação de jovens e adultos. 2012. 369f. Tese (Doutorado) - Universidade do Rio dos Sinos – Unisinos, São Leopoldo/RS, 2012. Disponível em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/4126. Acesso em: 21 maio 2024.
RIBAS, Marciele Stiegler. “Ser professor” na educação de jovens e adultos: interfaces entre representações sociais de professores que atuam nessa modalidade de ensino na rede municipal de Curitiba e as políticas educacionais. 2013. 196f. Dissertação (Mestrado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2013. Disponível em: http://www.biblioteca.pucpr.br/pergamum/biblioteca/index.php?codAcervo=308414. Acesso em: 24 abr. 2016.
RIBEIRO, Vera Masagão. A formação de educadores e a constituição da educação de jovens e adultos como campo pedagógico. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 1, n. 68, p.184-201, dez. 1999. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010173301999000300010&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 24 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73301999000300010
SARAIVA, Irene Skorupski. Educação de jovens e adultos: Dialogando sobre aprender e ensinar. Passo Fundo: UPF- Editoras Universitárias, 2004. 159 p.
SOARES, Leôncio. Formação de educadores de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. 296 p. Disponível em: http://forumeja.org.br/un/files/Formacao_de_educadores_de_jovens_e_adultos_.pdf. Acesso em 21 maio 2024.
SOUZA, Elizeu Clementino de; SOARES, Liane Figueiredo. Histórias de vida e abordagem (auto) bibliográfica: pesquisa, ensino e formação. In: BIANCHETTI, Lucídio; MEKSENAS, Paulo. A trama do conhecimento: teoria, método e escrita em ciência e pesquisa. 2. ed. São Paulo: Papirus, 2008. 334 p.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13. ed. Petrópolis - RJ: Editora Vozes, 2012. 325 p.
ZORRER, Lígia Doriana. A inclusão escolar e o estudante de EJA: um estudo de caso. 2015. 182f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Regional de Blumenau – FURB, Blumenau, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.