HOW TO PRESENT A SEMINAR? AN INTERVENTION PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL STUDENTS IN COARI-AM
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5741Keywords:
Workshop. Methodology. Seminars.Abstract
Seminars are research methods applied by teachers, with the aim of leading students to a reflection with in-depth perspectives on a given topic, and can be carried out in teams. From the perspective of teachers, they are used as teaching methods in schools, as they allow students to develop their skills and research autonomy, in addition to preparing presentations on a certain subject determined by the teacher, making them assume the role of the teacher during the class. In order to understand what students from a high school in Coari-AM think about presenting seminars and to promote a workshop to help students in the preparation and presentation of these activities, this intervention project was elaborated. The methodology is of a basic nature, with a qualitative-quantitative approach, within the pedagogical residency program, where questionnaires and workshops were applied. As main results, we observed that the students present several seminars at school, and report that the greatest difficulty is public speaking. After the workshop, the students reported feeling more confident. The workshop was of paramount importance, because a method so used in the school, deserves prior preparation of the students, and after the workshop, the students answered that they felt more prepared for future seminars in their trajectory as students.
Downloads
References
ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Processos de ensinarem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: Editora Univelle, 2004.
CAPELLATO, Patricia; RIBEIRO, Larissa Mayra Silva; SACHS, Daniela. Metodologias ativas no processo de ensino-aprendizagem utilizando seminários como ferramentas educacionais no componente curricular química geral. Research, Society and Development, v. 8, n. 6, p. e50861090, 2019. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v8i6.1090
CARDOSO, C.; VALSASSINA, M. Arte Infantil – linguagem plástica. 2. ed. Lisboa: Editorial Presença, 1998.
LIMA, Elika Fernanda Moreira; XAVIER, Lucas Augusto Gomes; DALLA Vecchia, ANIELLY. Prevalência de transtorno de ansiedade social em estudantes da graduação em saúde coletiva da universidade federal do paraná. In: II Congresso de saúde coletiva da UFPR, 2020.
PINTO, P. G. H. R. Práticas acadêmicas e o ensino universitário: uma etnografia das formas de consagração e transmissão de saber na universidade. Niterói: EdUFF, 1999.
REIS, Patricia Rodrigues dos. A incidência do medo de falar em público no curso de letras da universidade federal do norte do Tocantins Câmpus de Araguaína. 2022. 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) - Letras, Universidade Federal do Norte do Tocantins, Araguaína, 2022.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 19. ed. São Paulo: Cortês, 1993. cap. 4, p. 59-77.
TEIXEIRA, Elisabete de Belém Guedes. Importância das oficinas. 2012. Dissertação (Mestrado) - Escola Superior de Educação Almeida Garrett, Lisboa, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.