AWAY FROM THE BLACKBOARDS AND BEHIND THE SCREENS: THE CHALLENGES OF REMOTE TEACHING, IN A PANDEMIC CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5805

Keywords:

Social inequality. Remote teaching. Pandemic. Teacher. Technology

Abstract

The challenges of teaching practices have always been part of the history of education in Brazil. With the abrupt closure of schools, as a result of the advent of the Covid-19 pandemic in 2020, the need arose to adapt face-to-face teaching to online mediations, teachers, who were previously conditioned to merely expository face-to-face classes, where the blackboard and the brush were the main tools for mediations, abruptly find themselves, behind the screens of computers and cell phones, during distance mediations, and technological tools have become essential in this teaching model. Based on this, this work has the general objective: to understand the challenges faced by Basic Education teachers in the context of public schools in Manaus in the year 2021. To address this theme, some specific objectives were listed: To observe what were the significant changes between face-to-face mediations and remote mediations. To identify the most used technological tools for online teaching and which one was most effective in the context of public schools. Analyze the teaching proposals of the Home Class Project. As far as this researcher is concerned, it is essential to promote alternatives that enable and provide access to technological tools to the entire school community, so that teachers can develop a work with excellence in the context of emergency remote teaching, thus avoiding significant losses in the acquisition of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wanderleia Santos da Encarnação

Mestre em Ciências da Educação.  Universidad de la Integración de las Américas - UNIDA.

References

ALMEIDA, Geraldo Peçanha de. Ensino híbrido, rotas para implantação na educação infantil e no ensino fundamental. Curitiba: Pró Infanti Editora, 2020.

BRASIL. Folha informativa – COVID-19 (doença causada pelo novo Coronavírus). Brasília, DF: Organização Mundial da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6101:covid19&Itemid=875. Acesso em: 26 set. 2021

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9.394/96. Brasília: Senado Federal, 1996. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf. Acesso em: 13 out. 2021.

BRASIL. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-defevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 02 mar. 2021.

CURY, Augusto Jorge. Pais brilhantes, professores fascinantes. Rio de Janeiro: Sextante, 2003.

FERREIRA, Maria José Morais Abrantes. Novas tecnologias na sala de aula. 2014. 121f. Monografia (Especialização em Fundamentos da Educação: Práticas Pedagógicas Interdisciplinares) – Universidade Estadual da Paraíba, João Pessoa, PB, 2014.

GAUTHIER, C.; MARTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François et al. Por uma teoria da pedagogia. Ijuí: Unijuí, 1998.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Decreto N.º 42.061, de 16 de março de 2020. Imprensa Oficial do Amazonas. Diário Oficial: seção 1, Manaus, Am, ano 127, n. 34.203, p. 1, 16 mar. 2020. Disponível em: https://diario.imprensaoficial.am.gov.br/portal/visualizacoes/jornal/16122/#/e:16122. Acesso em: 09 fev. 2022.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Decreto N.º 42.063, de 17 de março de 2020. Imprensa Oficial do Amazonas. Diário Oficial: seção 1, Manaus, Am, ano 127, n. 34.204, p. 1, 17 mar. 2020. Disponível em: https://diario.imprensaoficial.am.gov.br/portal/visualizacoes/pdf/16123/#/p:1/e:16123. Acesso em: 09 fev. 2022.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Decreto N.º 42.087, de 19 de março de 2020. Imprensa Oficial do Amazonas. Diário Oficial: seção 1, Manaus, Am, ano 127, n. 34.206, p. 1, 19 mar. 2020. Disponível em: https://diario.imprensaoficial.am.gov.br/portal/visualizacoes/pdf/16128/#/p:1/e:16128. Acesso em: 09 fev. 2022.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Secretaria de Educação e Desporto. Diretrizes Pedagógicas para o Regime Especial de Aulas não Presenciais. Amazonas, 2020. Disponível em: http://www.educacao.am.gov.br/aula-em-casa/. Acesso em: 09 fev. 2022.

GOVERNO DO ESTADO DO AMAZONAS. Secretaria de Educação e Desporto. Governo do Estado retorna aula da rede pública estadual com ensino remoto para 400 mil estudantes. Amazonas, 2021. Disponível em: http://www.amazonas.am.gov.br/2021/02/governo-do-estado-retoma-aulas-da-redepublica-estadual-com-ensino-remoto-para-400-mil-estudantes/. Acesso em: 09 fev. 2022.

IBGE. Censo Brasileiro de 2010. Brasilia: IBGE, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 22 out. 2021

KOCHHANN, Andréa; FERREIRA, Keila Cristina Barbosa; SOUZA, Julyanna Marques de. O uso do whatsapp como possibilidade de aprendizagem: uma experiência no ensino superior. In: Semana de Integração, 4; Semana de Letras, 13; Semana de Pedagogia, 14; Simpósio de Pesquisa e Extensão (SIMPEX), 1. 2015. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/semintegracao/article/view/5493. Acesso em: 18 out. 2021.

LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.

LOPES, Antonia Osima. Aula expositiva: superando o tradicional. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Técnicas de ensino: por que não?. Campinas, SP: Papirus, 2011.

MELO NETO, Jose Augusto de. O ensino híbrido e o ludismo. Manaus, 23 jul. 2020. Disponível em: https://medium.com/@joseaugusto.am/o-ensinoh%C3%ADbrido-e-o-ludismo-c3944bb0a16e. Acesso em: 18 out. 2021.

ROCHA, Manoel José Fonseca. Metodologia do Ensino Superior. Centro Universitário Leonardo da Vinci. Indaial: Asselvi, 2009.

SANTANA, Mariana Galdino; SILVA, Layane Firmino; DANTAS, Mayhara Vieira, et al. Jogos digitais: brincadeira ou auxílio pedagógico?. In: Congresso de Inovação Pedagógica em Arapiraca, 2015. Anais [...]. Tema: Educação a Distância e Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação, n. 1, v. 1

SANTOS, Vanice dos. Agora digital: o cuidado de si no caminho do diálogo entre tutor e aluno em um ambiente virtual de aprendizagem. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.

Published

23/10/2024

How to Cite

Santos da Encarnação, W. (2024). AWAY FROM THE BLACKBOARDS AND BEHIND THE SCREENS: THE CHALLENGES OF REMOTE TEACHING, IN A PANDEMIC CONTEXT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 5(10), e5105805. https://doi.org/10.47820/recima21.v5i10.5805