CHALLENGES OF REMOTE MONITORING IN MORPHOLOGICAL HEALTH BASES: An EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.808

Keywords:

Mentoring, Teaching, Learning

Abstract

The mentoring process in the days of COVID-19 made it possible to reflect on the paradigms of face-to-face and remote and on the best use of Information and Communication Technologies and different methodologies in academic daily life. The objective was to report the experience and challenges of the process of online academic mentoring in the curricular component of Morphofunctional Bases of Health. This descriptive quantitative-qualitative study is an experience report of a student in the curricular component (CC) of Morphofunctional Bases of Health. An evaluation survey was organized at the end of the CC and the students assessed the mentor's performance and the importance of mentoring in their academic performance in this CC. The survey carried out at the end of the CC collected the responses of 20 enrolled students. It was possible to assess the degree of importance of mentoring during the academic training process. The mentoring process in a college is challenging, from its implementation to its execution. Understanding the role of each agent in this process makes mentoring better.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yago Soares Fonseca

Bacharel Interdisciplinar em Saúde. Graduando em Medicina da Universidade Federal do Sul da Bahia. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Saúde da UFSB.

Grasiely Faccin Borges

Professora Doutora adjunta na Universidade Federal do Sul da Bahia. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Saúde da UFSB.

References

ABI-RAFEH, Jad; AZZI, Alain J. Emerging role of online virtual teaching resources for medical student education in plastic surgery: COVID-19 pandemic and beyond. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery, v. 73, n. 8, p. 1575, 2020.

BATISTA, Larissa Junqueira; STRINI, Paulinne Junqueira Silva Andresen; STRINI, Polyanne Junqueira Silva Andresen. Contribuições da monitoria de anatomia humana no processo de aprendizagem discente. Brazilian Journal of Development, v. 5, n. 11, p. 23982-23987, 2019.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei do Sistema Universitário-nº 5.540, de 28 de novembro de 1968. Brasília: MEC, 1968.

BRASIL. LEI Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelecer as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Seção 5, Art. 84, p.32.

CARVALHO, Vitor Oliveira; CONCEIÇÃO, Lino Sergio Rocha; GOIS JR, Miburge Bolivar. COVID‐19 pandemic: Beyond medical education in Brazil. Journal of Cardiac Surgery, v. 35, n. 6, p. 1170, 2020.

DA SILVA GALDINO, Érica Taylla; DE CASTRO ABRANTES, Kercya Nara Felipe. Desafios da monitoria acadêmica: Percepção dos alunos monitores e monitorados. Encontro de Extensão. Docência e Iniciação Científica (EEDIC), v. 5, n. 1, 2019.

DE MORAES, Gleidially Nayara Bezerra et al. Vivência na monitoria de anatomia humana: relato de experiência de discentes-monitores do curso de Fisioterapia. Travessias, v. 10, n. 3, p. 67-79, 2016.

DE OLIVEIRA, Juliane; VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos. Práticas de monitoria acadêmica no contexto brasileiro. Educação: Teoria e Prática, v. 31, n. 64, p. 1-18, 2021.

DE SOUZA RAMOS, Semírames Cartonilho et al. Ensino, monitoria e promoção da saúde em tempos de pandemia da COVID-19. Research, Society and Development, v. 10, n. 8, p. e45410817544-e45410817544, 2021.

FLORES, Jeronimo Becker et al. Monitoria de cálculo e processo de aprendizagem: perspectivas à luz da sócio-interatividade e da teoria dos três mundos da matemática. 2018. 226 f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) – Escola de Ciências, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

GARG, Tushar; SHRIGIRIWAR, Apurva; PATEL, Kirang. Trainee education during COVID-19. Neuroradiology, v. 62, n. 9, p. 1057-1058, 2020.

GOMES, Rosa Maria; BRITO, Elisabeth; VARELA, Ana. Intervenção na formação no ensino superior: a aprendizagem baseada em problemas (PBL). Interacções, v. 12, n. 42, 2016.

HAMAD, Sara Mohammed Sami et al. “To teach is to learn twice” Added value of peer learning among medical students during COVID-19 Pandemic. MedEdPublish, v. 9, 2020.

KAUP, Soujanya et al. Sustaining academics during COVID-19 pandemic: the role of online teaching-learning. Indian Journal of Ophthalmology, v. 68, n. 6, p. 1220, 2020.

MACHADO, Renato Assis et al. I am having trouble keeping up with virtual teaching activities: Reflections in the COVID-19 era. Clinics, v. 75, 2020.

MANGANELLI, Luciane Aparecida Gonçalves; BORGES, Grasiely Faccin. COMPONENTE CURRICULAR OFICINA DE TEXTOS ACADÊMICOS-ARTIGO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA DE MONITORIA. RECIMA21-Revista Científica Multidisciplinar-ISSN 2675-6218, v. 2, n. 7, p. e27501-e27501, 2021.

MANO, Gustavo Caetano de Mattos. Experiências do grupal: cartografia do estilo na prática de monitoria. 2011. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

MEDEIROS, Liara das Graças Costa de et al. Saberes da monitoria: uma análise a partir do curso de pedagogia da Universidade Federal da Paraíba. 2018. Dissertação de Mestrado. Mestrado Profissional em Políticas Públicas, Gestão e Avaliação da Educação. Universidade Federal da Paraíba.

MORAES, Gleidially Nayara Bezerra; SCHWINGEL, Paulo Adriano; JÚNIOR, Edivaldo Xavier Silva. Uso de roteiros didáticos e modelos anatômicos, alternativos, no ensino-aprendizagem nas aulas práticas de anatomia humana. Revista Ibero-Americana de estudos em educação, p. 223-230, 2016.

MOUTINHO, Paula Maria Nunes. Monitoria: sua contribuição para o ensino-aprendizagem na graduação em enfermagem. 2015. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo.

MURPHY, Michael PA. COVID-19 and emergency eLearning: Consequences of the securitization of higher education for post-pandemic pedagogy. Contemporary Security Policy, v. 41, n. 3, p. 492-505, 2020.

NUNES, J. T. et al. Teaching-learning process on the performance of monitoring activities: an experience report. Journal of Nursing, v. 8, n. 3, p. 4165-4169, 2014.

RAMOS, Luiz Armando Vidal et al. Plano de monitoria acadêmica na disciplina anatomia humana: relato de experiência. Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 3, 2012.

SLEIWAH, A. et al. COVID-19 lockdown learning: the uprising of virtual teaching. Journal of Plastic, Reconstructive & Aesthetic Surgery, v. 73, n. 8, p. 1575-1592, 2020.

SOHRABI, Catrin et al. World Health Organization declares global emergency: A review of the 2019 novel coronavirus (COVID-19). International journal of surgery, v. 76, p. 71-76, 2020.

SURKHALI, Bipana; GARBUJA, Chandra Kumari. Virtual learning during COVID-19 pandemic: pros and cons. Journal of Lumbini Medical College, v. 8, n. 1, p. 154-155, 2020.

TAVARES, Jardene Soares et al. Contribuições da monitoria de Anatomia Humana na formação acadêmica de estudantes de enfermagem: relato de experiência. Rev. enferm. UFPE on-line, p. 3176-3179, 2017.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO SUL DA BAHIA. Reitoria. Portaria n° 163/2020. Itabuna, 2020.

WILCHA, Robyn-Jenia. Effectiveness of virtual medical teaching during the COVID-19 crisis: systematic review. JMIR Medical Education, v. 6, n. 2, p. e20963, 2020.

Published

03/11/2021

How to Cite

Fonseca, Y. S., & Borges, G. F. (2021). CHALLENGES OF REMOTE MONITORING IN MORPHOLOGICAL HEALTH BASES: An EXPERIENCE REPORT. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 2(10), e210808. https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.808