FROM THE EVOLUTION OF ZOOS TO THE GOIÂNIA ZOO AS A NON-FORMAL LEARNING SPACE
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v2i10.862Keywords:
Enviromental education, Fauna, Man, Nature, Natural sciencesAbstract
This work aimed to promote a historical review of the evolution of zoos in the world, culminating with a qualitative and quantitative survey of the contributions of the Zoological Park of Goiânia (PZG) as a non-formal learning space for the scientific literacy process. The data were obtained through literature review and PZG documents. As we go through the history of zoos, we realize that the relationship between man and nature changes according to the need for survival and power, and that zoos assume different characteristics according to the evolution of human thought. The concept of zoos has changed over the course of history from places that were only meant for animal exhibitionism to conservationist and educational spaces, where there is a greater concern with animal welfare, species preservation and the development of environmental education projects. Since its creation, the PZG has undergone several transformations and, although it still does not meet all animal welfare requirements, it has followed this same evolutionary process. Currently, a significant number of institutions and students visit the PZG, receiving pedagogical service from the team of environmental educators, which shows the institution's concern with the educational process and characterizes this place as a non-formal learning space with great possibilities of contributing to the visitors' scientific literacy process
Downloads
References
BERNARDES, Genilda D'Arc; BORGES, Leandro Bernardes; TEIXEIRA, Ricardo Antônio Gonçalves. Repensando Goiânia da Construção aos Dias Atuais. Revista Baru - Revista Brasileira de Assuntos Regionais e Urbanos, v. 3, n. 1, p. 4-24, 2017. <https://doi.dx.doi.org/10.18224/baru.v3i1.5827>. Acesso em: 21 jun. 2021.
BRASIL. Lei Federal n. 10.257, de 10 de julho de 2001. Estabelece diretrizes gerais da política urbana e dá outras providências. Diário Oficial da União: Brasília, DF, 17 de jun. 2001. Disponível em <http://www.planalto.gov.br> Acesso: 20 jun. 2020.
BRASIL. Lei Federal n. 12.651, de 25 de maio de 2012. Dispõe sobre a proteção da vegetação nativa Diário Oficial da União: Brasília, DF, 28 de jun.2012. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br> Acesso em: 20 jun. 2020.
BROOM, David. M. Animal welfare: concepts and measurements. Journal of Animal Science, v. 69, p. 4167-4175, 1991. < https://doi.org/10.2527/1991.69104167x>. Acesso: 19 jun. 2019.
CONSELHO DE ARQUITETURA E URBANISMO. Relatório nº 6. Disponível em: http:// www. cau.br. Org.br/tópicos/caugo. Acesso em 21 de jun. 2019.
COSTA, Graziele de Oliveira. Educação Ambiental – Experiências dos Zoológicos Brasileiros. REMEA- Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, v. 13, 2004. < https:// DOI: 10.14295/remea.v13i0.2724. >. Acesso em 21 jun. 2020.
DORST, Jean; FERRI, Mário Guimarães. (Coord). Antes que a natureza morra. Tradução: Rita Buongermino, 9ª ed. São Paulo: Blucher. 1973. p. 19-30.
FELLIPE, Paulo N; HAMURI, Adania Cristina. Conservação e Bem-estar animal. Conservação e Bem-estar animal. In: CUBAS, Zalmir. Silvino. SILVA, Jean Carlos Ramos; DIAS, José Luiz Catão. Tratado de Animais Selvagens: Medicina veterinária. 2ª ed. São Paulo: Editora ROCA, v. 1, 2014. p. 2-7.
FONSECA, Fabíola Simões Rodrigues da; OLIVEIRA, Leandro Gonçalves. Concepções de meio ambiente dos educadores ambientais do Zoológico de Goiânia: implicações nas atividades e contribuições para a formação do sujeito ecológico? Educ. rev., n. 41, p. 231-246, 2011 < https://doi.org/10.1590/S0104-40602011000300015>
GARCIA, Viviane Aparecida Rachid. Mediação em Zoológicos: Um olhar sobre a experiência de Sorocaba. In: WORKSHOP SUL AMERICANO & ESCOLA DE MEDIAÇÃO EM MUSEUS E CENTROS DE CIÊNCIA, n.10. Rio de Janeiro, 2008. 144 p.
GARCIA, Liane Cristina Ferez; BERNALL, Francisco. Ernesto. Moreno. Enriquecimento Ambiental e Bem-Estar de Animais de Zoológicos. Ciência animal. p. 46-52, 2015. Disponível em: . Acesso em: 2 out. 2019.
MARANDINO, Marta. Museus de Ciências como espaços de educação In: Museus: dos gabinetes de curiosidades à museologia moderna. Argentum, p. 165-176, 2005. Disponível em: <https://www.edisciplinas.com.br> Acesso em 31 mar. 2020.
MARANDINO, Marta. Museus de Ciências, coleções e Educação: relações necessárias. Revista Museologia e Patrimônio, v. 2, n. 2, 2009. Disponível em: <https://www.researchgate.net/ profilemartha-marandino> Acesso em 19 maio. 2019.
NAVARRO, Raul, Fuentes. A Evolução dos materiais: da Pré-história ao início da era moderna. Revista eletrônica de materiais e processos, Paraíba, v. 1, p. 01, 2006. Disponível em:< hhttps://aplicweb.feevale.br> Acesso em 04 de maio. 2019.
NAVES, João Gabriel; BERNARDES, Maria. Beatriz. A relação histórica Homem/Natureza e sua importância para construção de ambientes saudáveis. Geosul, v. 29, n.57, p. 26, 2014.
< https://doi.org/10.5007/2177-5230.2014v29n57p7> Acesso em 19 jun.2019.
PASQUALETTO, Antônio et al. O espaço urbano e a caracterização ambiental do Parque Zoológico de Goiânia. Qualitas Revista Eletrônica, v. 20, n. 1, p. 58-74, 2017.
< Doi: http://dx.doi.org/10.18391/req.v20i1.4848> Acesso em: 19 jun. 2020.
PIZZUTTO, C. et al. Enriquecimento ambiental como ferramenta para melhorar a reprodução e o bem-estar de animais cativos. Revista. Brasileira. Reprodução. Animal, v. 33, p. 129-138, jul/set 2009. Disponível em:< http//: www.cbra.org.br> Acesso em 19 jun. 2019.
PREFEITURA DE GOIÂNIA. Parque Zoológico de Goiânia. Zoo de Goiânia é local de lazer, educação e cultura. 2019. Disponível em: < http://www.goiania.go.gov.br> Acesso em: 26 abr. 2019.
QUEIROZ, Ricardo et al. A caracterização dos espaços não formais de educação científica para o ensino de Ciências. Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 4, n. 7, p. 12-23, 2017. Disponível em:< http://periodicos.uea.edu.br> Acesso em: 20 jul. 2020.
RIBEIRO, Maria Eurydice de B. Entre saberes e crenças: o mundo animal na idade média. História Revista, v. 18, n. 1, 15 maio 2013. Disponível em: <http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4852080> acesso 19 ago. 2019.
RODRIGUES, Marjorie et al. Mediação educativa em espaços formais e não formais: diálogos interdisciplinares para alfabetização científica. In X ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. 2015. Disponível em: Acesso em: 6 de ago. 2020.
SAAD, Carlos et al. Bem-estar em animais de zoológicos. Revista Brasileira de Zootecnia, v. 40, p. 38-43, 2011. Disponível em: www.sbz.org.br. Acesso: 20 Jul. 2020.
SALISBURY, Joyce. E. The beast Wittin: Animals in the Middle. Ages. 2ª. Ed. New York EUA: Routledge, 2011. 200 p.
SANDERS, Aline; FEIJÓ, Ana Maria. G. S. Uma reflexão sobre animais selvagens cativos no zoológico nas sociedades atuais. In Congresso internacional transdisciplinar ambiente e direito, III. 2007. 10 p. Disponível em:< https://dswqtxtstxzle7.cloudfront.net> Acesso em 19 maio. 2019.
SANJAD, Nelson et al. Documentos para a história do mais antigo Jardim Zoológico do Brasil: o Parque Zoobotânico do Museu Goeldi. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 7, n. 1, p. 197-258, 2012. Disponível em: < https://doi.org/10.1590/S1981-81222012000100013> Acesso em 19 de jun. 2019.
SILVA, Rayanne. L. C; GARCIA, Liane. C. F. Enriquecimento ambiental nos zoológicos brasileiros. Atas de Saúde Ambiental, v.7, jan-dez, 2019, p. 157-171. Disponível:< https://revistaseletronicasfmu.br > Acesso em 18 jul. 2020.
SILVA, Allan et al. Um percurso pela filosofia prática e história das Ciências sobre a constituição dos Zoológicos como espaços de lazer e musealização científica. Revista Iberoamericana de turismo. v. 5, n. 1, p. 147 - 169, 2015. Disponível em: Acesso em 17 jul. 2020.
VOLPATO, Gilson. Luiz. Considerações metodológicas sobre os testes de preferências na avaliação do bem-estar em peixes. Revista Brasileira de Zootecnia, v 36, p. 53-61, 2007. Disponível em:< www.sbz.org.br> Acesso em:18 jul. 2020.
ZOOÓLOGICOS DO BRASIL. Disponível: https://www.google.com.br/search?q=Zool%C3%B3g Acesso em 20 de maio. 2020.
ZOOLÓGICO DE GOIÂNIA. Prefeitura de Goiânia. Disponível em: <https://www.goiania.go.gov.br/zoologico-de-goiania> Acesso em 12 de maio. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.