PERCEPTION OF EFFECTIVENESS IN HIGH-PERFORMANCE TEAMS
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v5i1.5435Keywords:
Effectiveness, Team, Management, LeadershipAbstract
In the context of organizations, the effectiveness of high-performance teams is crucial, particularly in high-pressure and demanding environments. A team's ability to achieve and maintain high performance is fundamental not only for the success of the organizations but also for the well-being of all individuals within them and the communities they serve. This study focuses on the dynamics and investigation of the effectiveness of high-performance teams in a hospital context, exploring how interactions and characteristics influence outcomes and their success. The present study adopts a quantitative approach to outline the foundations of perception among healthcare professionals from various specialties, from doctors to operational assistants, to better understand the variables that contribute to perceived effectiveness in their collaborative work. In this context, the research aims to answer fundamental questions about how members of high-performance teams perceive the effectiveness of their joint efforts, which factors are considered critical for team success, and how leadership and organizational practices influence these perceptions.
Downloads
References
AMADO, J. Manual de investigação qualitativa em educação. 3. ed. Coimbra: Universidade de Coimbra, 2017. DOI: https://doi.org/10.14195/978-989-26-1390-1
BECKER, S.; CONRAD, K.; MIHAELA, V. Community energy and social entrepreneurship: Addressing purpose, organisation and embeddedness of renewable energy projects. Journal of Cleaner Production, v. 147, p. 25-36, 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.01.048
BOFF, L. Sustentabilidade: o que é - o que não é. Petropolis, RJ: Editora Vozes, 2017.
DRUCKER, P. A organização do futuro - como preparar hoje as empresas de amanhã. São Paulo: Futura, 1997.
DYER, W. G.; DYER, J. H.; DYER, W. G. Team building: proven strategies for improving team performance. [S. l.]: Jossey-Bass, 2013.
FACHADA, M. O. Psicologia das relações interpessoais. 3. Ed. São Paulo: Edições sílabo, 2018.
FERREIRA, L. D. Sustentabilidade: uma abordagem histórica da sustentabilidade. In: BRASIL. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasilia: Ministério do Meio Ambiente, 2005.
FIORELLI, J. Psicologia para administradores: integrando teoria e prática. São Paulo: Atlas, 2006.
FORTIN, M. Le processus de la recherche: de la conception à la réalisation. [S. l.]: Décaire, 1996.
HARVEY, R.; FINLEY, M. Porque as equipes não funcionam. São Paulo: Campus, 1997.
IPIRANGA, A. S.; GODOY, A. S.; BRUNSTEIN, J. Desenvolvimento sustentável: um desafio para o mundo acadêmico, a práxis profissional e as escolas de Administração. Revista de Administração Mackenzie, v. 12, n. 3, p. 13-20, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-69712011000300002
KING, P. W. What makes teamwork work? Psichology Today, v. 23, n. 12, p. 16-20, 2002.
KIRKMAN, B. I.; ROSEN, B. Powering up teams. Organizational Dynamics, v. 28, n. 3, p. 48-66, 2000. DOI: https://doi.org/10.1016/S0090-2616(00)88449-1
MACÊDO, I. I.; RODRIGUES, D. F.; JOHANN, M. E.; CUNHA, N. M. Aspectos comportamentais da gestão de pessoas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2015.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Global Patient safety: a call to action. Genebra: Organização Mundial da Saúde, 2019.
POLIT, D.; BECK, C. Nursing research: principles and methods. [S. l.]: Lippincott Williams & Wilkins, 2004.
ROCHA, T. Gestão dos Stakeholders: como gerenciar o relacionameto e a comunicação entre a empresa e os seus públicos de interesse. São Paulo: Editora Saraiva, 2000.
SANTOS, F. M. A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, v. 111, p. 335-351, 2012. DOI: https://doi.org/10.1007/s10551-012-1413-4
SILVA, C. A. Reencontro com o mundo organizacional - uma abordagem sociológica. 2004. Tese (Doutorado em Sociologia) - Departamento de Sociologia, Universidade de Évora, Évora, 2004.

Downloads
Published
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.