THE DISCOURSE OF FREEDOM/AUTONOMY OF PROFESSORSHIP IN BRAZILIAN BASIC AND PROFESSIONAL EDUCATION: A REFLECTION FOR THE SCHOOL COMMUNITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3524

Keywords:

freedom of professorship; autonomy; teaching; fundamental right.

Abstract

Our goal in this paper is to discuss the discourse of freedom/autonomy of professorship in basic and professional education in Brazil, making a synthesis of theoretical review and debate for the knowledge of the Brazilian school community in general. The text intends to be a reading and information tool in/for Brazilian schools, in order to make everyone aware of the relevance of freedom of teaching and freedom of learning. Our methodology is revisional bibliographic exploration, based on the deductive method, in which we start from general/broad information, such as the 1988 Federal Constitution, and arrive at particular/specific conclusions/comments. The conclusions indicate that freedom is a fundamental right for the good functioning of the classroom and for the respect of general pluralities, as well as its exercise is more precise when the teacher works with projects, such as the Life Project (PV). This work is the TCC of the Specialization in Teaching with Emphasis on Basic Education of the Federal Institute of Minas Gerais - Arcos Campus, taken by the first author, and oriented by the second author, between 2022 and 2023.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tayson Ribeiro Teles

Doutorando em Letras: Linguagem e Identidade (Formação Docente), com pesquisa de Tese sobre Educação/Currículo e Discurso Pedagógico na Educação Profissional. Mestre em Letras (Cultura e Sociedade). Graduado em Direito, Matemática e Finanças. Professor de Economia, Finanças e Comércio no Instituto Federal do Acre – IFAC, Campus Tarauacá. 

Niltom Vieira Júnior

Pós-doutor em Informática. Doutor em Engenharia Elétrica. Graduado em Física, Matemática e Direito. Professor Titular do Instituto Federal de Minas Gerais – IFMG. Diretor-Geral (Eleito) do Campus Arcos do IFMG (2023-2027). 

References

AMORIM, Arnon. A liberdade de cátedra e os direitos do professor em sala de aula em tempos de perseguição. JusBrasil, 2019.

BRASIL. Constituição Federal de 1988 do Brasil. Brasília: Congresso Nacional, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Brasileira (Lei Federal n. 9.394/1996). Brasília. Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 out. 2022.

BRASIL. Plano Nacional da Educação – PNE, Lei Federal n. 13.005/2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 14 fev. 2023.

BRASIL. BNCC – Etapa Ensino Médio. Brasília: MEC, 2018, p. 461-468.

BRASIL. Lei Federal n. 13.415, de 16 de fevereiro de 2017 (Reforma do Ensino Médio). Brasília: Presidência da República, 2017.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio – PCNEM (2000). Brasília: MEC, 2000. Disponível em: https://www.cpt.com.br/pcn/pcn-parametros-curriculares-nacionais-do-ensino-medio. Acesso em: 25 dez. 2022.

BRASIL. Resolução n. 3/2018, do Conselho Nacional de Educação (CNE)/Câmara de Educação Básica (CEB), a qual atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: CNE, 2018. Disponível em:https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN32018.pdf. Acesso em: 31 dez. 2022.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Básica (2013). Brasília: MEC, 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/folder/view.php?id=3934461. Acesso em: 02 jan. 2023.

BRASIL. Portaria n. 1.432/2018, do Gabinete do Ministério da Educação, a qual “Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos conforme preveem as Diretrizes Nacionais do Ensino Médio”. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Resolução n. 6/2012, do CNE/Câmara de Educação Básica (CEB), já definiu as “Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio”. Brasília: CNE, 2012.

BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 1, de 5 de janeiro de 2021, a qual “Define as Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Profissional e Tecnológica”. Brasília: CNE, 2021.

BRASIL. UFU – Instituto de Filosofia. IFILO pela liberdade de cátedra.2019.

GARCIA, Fabrício. Quais são os limites da liberdade de cátedra? Site Qstione, 2019.

MEIRA JÚNIOR, José de Castro. O direito fundamental à liberdade de cátedra no ordenamento jurídico brasileiro: restrições ao direito de ensino. Dissertação de Mestrado: IDP, Brasília, 2017.

MORAN, José. Metodologias ativas para realizar transformações progressivas e profundas no currículo. Texto da Unopar. Sem data. Sem local.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei; MAROCCO, Andréa de Almeida Leite. Liberdade de cátedra e a Constituição Federal de 1988: alcance e limites da autonomia docente. Texto No Google. 2014. Sem local.

SANTOS, Kaliane Silva; GONTIJO, Simone Braz Ferreira. Ensino médio e projeto de vida: possibilidades e desafios. Rev. Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa Brasília/DF, v. 2, n. 1. p. 19 – 34 – ANO 2020 ISSN 2674-5976 DOI: 10.36732/riep.v2i1.52.

SILVA, Rosimary Batista da; PIRES, Luciene Lima de Assis. Metodologias Ativas De Aprendizagem: Construção Do Conhecimento. Anais do VII Congresso Nacional de Educação, Maceió-AL, 2020, p. 1-12.

TOLEDO, Cláudia Mansani Queda de. Direito à liberdade de cátedra. Enciclopédia jurídica da PUC-SP. Celso Fernandes Campilongo, Alvaro de Azevedo Gonzaga e André Luiz Freire (coords.). Tomo: Direito Administrativo e Constitucional. Vidal Serrano Nunes Jr., Maurício Zockun, Carolina Zancaner Zockun, André Luiz Freire (coord. de tomo). 1. ed. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2017. Disponível em: https://enciclopediajuridica.pucsp.br/verbete/102/edicao-1/direito-a-liberdade-de-catedra. Acesso em: 10 mar. 2023.

Published

13/07/2023

How to Cite

Ribeiro Teles, T., & Vieira Júnior, N. (2023). THE DISCOURSE OF FREEDOM/AUTONOMY OF PROFESSORSHIP IN BRAZILIAN BASIC AND PROFESSIONAL EDUCATION: A REFLECTION FOR THE SCHOOL COMMUNITY. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 4(7), e473524. https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3524