ANALYSIS OF THE QUALITY OF LIFE OF THE UNDERGRADUATESTUDENTS OF THE PHYSOTHERAPY COURSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1924

Keywords:

Quality of life is a concept that goes against the

Abstract

Introdrution: The Quality of life is a concept that goes against the main factors that influence it, whether they are related to well-being, functional capacity, socioeconomic aspects, emotional state, family support, lifestyle, health, satisfaction, among others. Objective: The objective of this article is to analyze the quality of life of undergraduate students of Physical Therapy courses at a private institution in the city of Nanuque (MG). Methodology: This is a quantitative, descriptive and exploratory study, with a sample consisting of 23 academics from the second period, 13 from the fifth, 28 from the seventh and 19 from the ninth period. After application of the Free and Informed Consent Term (ICF). An adapted questionnaire based on the Short Form-36 (SF-36) questionnaire was used. Results: There was a predominance of female participants (90.36%), aged between 20 and 22 years (57.33%). The general perception of Quality of Life (QOL) was 44.58%, a result that classifies them with good quality of life. Most do not feel limited in carrying out activities of daily living, however, physical and emotional health interferes a little with social activities with family and friends. Conclusions: The results obtained in this study showed that Physiotherapy students have a good perception of their quality of life, but they may trigger stressors during graduation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Cristiane Neves Ribeiro

    Unec- Nanuque

  • Patrícia Brandão Amorim

    Patrícia Brandão Amorim é Professora Mestre Fisioterapeuta e coordenadora do curso de Fisioterapia na Fundação Educacional de Caratinga Campus Nanuque - Funec

References

ALFREDO, Patrícia Pereira; BIONDI, Juliana Carneiro Leão; MANNA, Vânia. Avaliação da qualidade de vida e estresse em acadêmicos do curso de Fisioterapia. J Health Sci Inst, v. 34, n. 4, p. 224-30, 2016.

ARALDI, Franciane Maria et al. Qualidade de vida de professores do ensino superior: uma revisão sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, n. 41, p. 459-470, 2021.

BENEDITO, Francisco Cezanildo Silva. Comparação entre a qualidade de vida e o estresse de gestantes e de mães universitárias de diferentes nacionalidades: uma abordagem mista. 2020. Tese de Doutorado.

BRANDENBURG, Cristine; MARTINS, Aline Barbosa Teixeira. Fisioterapia: história e educação. 2012.

COPETTI, Solange Maria Bertol. Fisioterapia: de sua origem aos dias atuais. Revista in pauta, v. 4, p. 12-23, 2000.

COSTA, Pollyana Helena Vieira; DA SILVA, Fernanda Souza; MACHADO, Carla Jorge. Nível de atividade física e qualidade de vida dos estudantes de fisioterapia da FCM-MG. Revista Interdisciplinar Ciências Médicas, v. 2, n. 1, p. 46-53, 2018.

CUNHA, Deyse Helena Fernandes da et al. Percepção da qualidade de vida e fatores associados aos escores de qualidade de vida de alunos de uma escola de medicina. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 66, p. 189-196, 2017.

DA SILVA, Robson Feliciano et al. A origem e evolução da fisioterapia: da antiguidade ao reconhecimento profissional. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 7, p. 782-791, 2021.

DA SILVA RODRIGUES, Daniela et al. Análise da qualidade de vida de estudantes universitários da área de saúde/Quality of Life Analysis of University Health Students. Saúde em Foco, v. 6, n. 2, p. 3-16, 2019.

DAVID, Lamartine Moreira Lima; CHAYM, Carlos Dias. Evasão universitária: um modelo para diagnóstico e gerenciamento de instituições de ensino superior. Revista de Administração IMED, v. 9, n. 1, p. 167-186, 2019.

DE ANDRADE RAMOS, Maria Claudilene et al. Perfil profissional dos egressos do curso de fisioterapia de uma instituição de ensino superior: estudo observacional. Revista Pesquisa em Fisioterapia, v. 9, n. 2, p. 204-210, 2019.

DE FREITAS, Isaurora Cláudia Martins; BRAGA, José Ricardo Marques. Os universitários viajantes: suas práticas e sociabilidades. O Público e o Privado, v. 11, n. 21 jan. jun, p. 91-110, 2013.

DE OLIVEIRA, Bruna; GUIMARÃES, Lucas José; SANTANA, Thainá Nunes Pires. O caminho para a redução da evasão de estudantes nas instituições de ensino superior. Humanidades & Inovação, v. 6, n. 18, p. 155-164, 2019.

DE OLIVEIRA, Camila Silva et al. Avaliação do desempenho acadêmico de leitura e qualidade de vida de estudantes do período noturno e diurno. Revista Eletrônica Acervo Saúde, n. 2, p. 42-51, 2014.

DE OLIVEIRA, Clarissa Tochetto; DIAS, Ana Cristina Garcia. Dificuldades na trajetória universitária e rede de apoio de calouros e formandos. Psico, v. 45, n. 2, p. 187-197, 2014.

DE SOUSA SILVA, Paula Cristina et al. Qualidade de vida e condições de saúde de acadêmicos do curso de fisioterapia. Revista Brasileira de Educação e Saúde, v. 9, n. 4, p. 10-17, 2019.

DE SOUZA ZANINI, Gabriel et al. Antropometria, capacidade funcional, pressão arterial e nível de atividade física em universitários do interior paulista. Lecturas: Educación Física y Deportes, v. 26, n. 282, p. 165-178, 2021.

DOMÍNGUEZ, Aldira Guimarães Duarte. Reabilitação física no marco da fisioterapia: origem, evolução e transformação da profissão no Brasil. Diálogos Revista Electrónica, v. 9, p. 422-436, 2008.

DURÁN, Felipe Cendon; DUNNINGHAM, William Azevedo. Relação entre a carga horária e a qualidade de vida dos alunos do curso de medicina de uma faculdade de salvador. Revista Brasileira de Neurologia e Psiquiatria, v. 23, n. 3, 2019.

FEITOSA, Yascara Soares; DA SILVA ALBUQUERQUE, Joyce. Evolução da mulher no mercado de trabalho. Business Journal, v. 1, n. 1, p. 1-17, 2019.

FERREIRA, Gabriel Pinto; JUNIOR, Wellington Ribeiro Mattos; FREITAS, Grace Kelly Filgueiras. Ingressantes do curso de fisioterapia de uma universidade pública–o perfil e a escolha do curso. CADERNOS DE EDUCAÇÃO, SAÚDE E FISIOTERAPIA, v. 7, n. 14, 2020.

FERREIRA, Lara Noronha; PEREIRA, Luís N.; DA FÉ BRÁS, Maria. Estudar onde é bom viver? Bem-estar subjetivo e qualidade de vida no ensino superior: o caso de estudantes brasileiros no Algarve. PSICOLOGIA, 2022.

FREITAS, Ana Carolina Macedo de et al. Fatores intervenientes na qualidade de vida do estudante de enfermagem. Rev. enferm. UFPE on line, p. 2376-2385, 2018.

FRENHAN, Mariany; DA SILVA, Daniel Augusto. Avaliação da qualidade de vida em graduandos de Enfermagem. Research, Society and Development, v. 9, n. 5, p. e37953105-e37953105, 2020.

GUIMARÃES, Geisilany da Costa. Qualidade de Vida no Ambiente Escolar do Acadêmico. 2021.

LÚCIO, Saislany Sheury Rafael et al. Níveis de ansiedade e estresse em estudantes universitários. Revista Temas em Saúde, v. 19, p. 260-274, 2019.

MARCHINI, Daniela Maria Feltrin et al. Análise de estresse e qualidade de vida em alunos universitários. Revista de Administração Unimep, v. 17, n. 3, p. 141-164, 2019.

MENDES-NETTO, Raquel Simões et al. Nível de atividade física e qualidade de vida de estudantes universitários da área de saúde. Revista de Atenção à Saúde, v. 10, n. 34, 2012.

OLIVEIRA, Heleise F. et al. Estresse e qualidade de vida de estudantes universitários. Revista CPAQV-Centro de Pesquisas Avançadas em Qualidade de Vida-CPAQV Journal, v. 7, n. 2, 2015.

OLIVEIRA, João Ferreira de; BITTAR, Mariluce; LEMOS, Jandernaide Resende. Ensino Superior noturno no Brasil: democratização do acesso, da permanência e da qualidade. 2010.

PAIVA, Renata Sacchelli de. Qualidade de vida e motivação dos estudantes de fisioterapia de uma instituição de ensino que usa metodologia ativa. 2019.

PAIXÃO, Abraão Henrique dos Santos. A influência de metodologias ativas de aprendizagem na qualidade de vida de universitários: aspectos sociais, emocionais e físicos. 2018.

PITOMBEIRA, Bruna Damara Gonçalves et al. “Longe de casa, há mais de uma semana...”: o estresse entre discentes que moram longe da família. 2016.

RAMOS-DIAS, João Carlos et al. Qualidade de vida em cem alunos do curso de Medicina de Sorocaba-PUC/SP. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 34, n. 1, p. 116-123, 2010.

REIS, Martha Cerqueira et al. Condições de saúde e fatores associados a satisfação com vida em acadêmicos de fisioterapia. 2016.

REIS, Stéphany Conceição Correia Alves Guedes; LOPES, Roseli Esquerdo. O início da trajetória de institucionalização acadêmica da terapia ocupacional no Brasil: o que contam os (as) docentes pioneiros (as) sobre a criação dos primeiros cursos. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional, v. 26, p. 255-270, 2018.

SANTANDER, Nauany Kessya Soares et al. Percepção dos acadêmicos da facimed acerca da atuação e do papel do fisioterapeuta no mercado de trabalho. 2018.

TASSINI, Carolina Campos et al. Avaliação do estilo de vida em discentes universitários da área da saúde através do Questionário Fantástico. International Journal of Cardiovascular Sciences, v. 30, p. 117-122, 2017.

TRINDADE, Thaiza Tamaris Pereira et al. Ansiedade entre acadêmicos de enfermagem, odontologia e psicologia de uma instituição de ensino superior. Visão Acadêmica, v. 22, n. 4, 2021.

VIEIRA, André; HONORATO, Gabriela; BARBOSA, Maria Ligia. Financiamento e Equidade no Ensino Superior.

Published

15/09/2022

How to Cite

ANALYSIS OF THE QUALITY OF LIFE OF THE UNDERGRADUATESTUDENTS OF THE PHYSOTHERAPY COURSE. (2022). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e391924. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1924