PROMOTING DISCIPLINE WITH RESPECT: STRATEGIES FOR BUILDING A HEALTHY SCHOOL ENVIRONMENT IN PRIVATE SCHOOLS IN MOZAMBIQUE – NIASSA, LICHINGA
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6691Keywords:
School discipline; respect; healthy environmentAbstract
This article examines pedagogical strategies that promote respectful discipline in school environments, focusing on private schools in Lichinga, Niassa Province, Mozambique. The research adopted a qualitative approach, involving interviews with teachers, school managers, and students. The findings show that building a healthy school environment is closely related to educational practices that value dialogue, affection, and shared responsibility. It is concluded that effective discipline is not enforced by power, but built through mutual respect, active listening, and collaborative authority.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
COSTA, L. F. Cultura escolar e convivência: caminhos para uma disciplina respeitosa. Revista Brasileira de Educação, v. 28, n. 1, p. 45–61, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-416X2023280104. Acesso em: 30 jul. 2025.
CURY, A. Gestão da emoção: técnicas de inteligência emocional para lidar com a ansiedade, o estresse e a depressão. [S. l.]: Academia de Inteligência, 2020.
DAMÁSIO, R. Disciplina e autoridade: repensando práticas educativas no século XXI. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2022.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Plano Estratégico da Educação 2020–2029. Maputo: Ministério da Educação, 2020.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.
OLIVEIRA, R. P. Liderança pedagógica e cultura de paz na escola. Educação & Sociedade, v. 44, n. 158, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/es202318. Acesso em: 30 jul. 2025.
RIOS, T. Pedagogia restaurativa: construindo uma cultura de paz na escola. São Paulo: Cortez, 2021.
SALOMÃO, M. Autoritarismo e disciplina escolar: uma análise crítica. Revista Educação em Debate, v. 14, n. 2, p. 89–105, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46531/red.v14i2.112. Acesso em: 30 jul. 2025.
SOUZA, M. F.; PEREIRA, A. L. Educação e transformação social: desafios da prática docente. Editora Acadêmica Brasileira, 2022. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-252-3735-0-C2
TIBA, I. Disciplina com afeto: a construção da autoridade ética na escola. São Paulo: Summus Editorial, 2020.
UNICEF MOÇAMBIQUE. Educação com qualidade e inclusão: boas práticas em escolas moçambicanas. Maputo: UNICEF, 2022.
Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.