PROMOTING DISCIPLINE WITH RESPECT: STRATEGIES FOR BUILDING A HEALTHY SCHOOL ENVIRONMENT IN PRIVATE SCHOOLS IN MOZAMBIQUE – NIASSA, LICHINGA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6691

Keywords:

School discipline; respect; healthy environment

Abstract

This article examines pedagogical strategies that promote respectful discipline in school environments, focusing on private schools in Lichinga, Niassa Province, Mozambique. The research adopted a qualitative approach, involving interviews with teachers, school managers, and students. The findings show that building a healthy school environment is closely related to educational practices that value dialogue, affection, and shared responsibility. It is concluded that effective discipline is not enforced by power, but built through mutual respect, active listening, and collaborative authority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tonito Benedito Machesso

    Ensino secundário e ingressei no curso de Licenciatura em Contabilidade. Unirovuma.

  • Benedito Albino Machesso

    Ensino superior, licenciatura em Psicologia Educacional pela Universidade Pedagógica – Delegação do Niassa. Professor e formador. Pesquisador nas áreas de educação, convivência escolar, disciplina, cidadania e desenvolvimento humano. Rovuma.

     

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

COSTA, L. F. Cultura escolar e convivência: caminhos para uma disciplina respeitosa. Revista Brasileira de Educação, v. 28, n. 1, p. 45–61, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-416X2023280104. Acesso em: 30 jul. 2025.

CURY, A. Gestão da emoção: técnicas de inteligência emocional para lidar com a ansiedade, o estresse e a depressão. [S. l.]: Academia de Inteligência, 2020.

DAMÁSIO, R. Disciplina e autoridade: repensando práticas educativas no século XXI. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

MOÇAMBIQUE. Ministério da Educação. Plano Estratégico da Educação 2020–2029. Maputo: Ministério da Educação, 2020.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

OLIVEIRA, R. P. Liderança pedagógica e cultura de paz na escola. Educação & Sociedade, v. 44, n. 158, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/es202318. Acesso em: 30 jul. 2025.

RIOS, T. Pedagogia restaurativa: construindo uma cultura de paz na escola. São Paulo: Cortez, 2021.

SALOMÃO, M. Autoritarismo e disciplina escolar: uma análise crítica. Revista Educação em Debate, v. 14, n. 2, p. 89–105, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.46531/red.v14i2.112. Acesso em: 30 jul. 2025.

SOUZA, M. F.; PEREIRA, A. L. Educação e transformação social: desafios da prática docente. Editora Acadêmica Brasileira, 2022. DOI: https://doi.org/10.48021/978-65-252-3735-0-C2

TIBA, I. Disciplina com afeto: a construção da autoridade ética na escola. São Paulo: Summus Editorial, 2020.

UNICEF MOÇAMBIQUE. Educação com qualidade e inclusão: boas práticas em escolas moçambicanas. Maputo: UNICEF, 2022.

Published

01/08/2025

How to Cite

PROMOTING DISCIPLINE WITH RESPECT: STRATEGIES FOR BUILDING A HEALTHY SCHOOL ENVIRONMENT IN PRIVATE SCHOOLS IN MOZAMBIQUE – NIASSA, LICHINGA. (2025). RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 6(8), e686691. https://doi.org/10.47820/recima21.v6i8.6691