AN EXPERIENCE OF POETIC ART AND CULTURE IN ELEMENTARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1368Keywords:
Culture. Understanding. Learning.Abstract
Poetry as an object of knowledge in the classroom is an indispensable presupposition for teaching practice, which proposes a modern paradigm with a view to meeting the demands of today's society, thinking about teaching and learning constructive, meaningful for students, developing them fully. Aiming to investigate the contributions of the use of poetry can provide in the development of children in Elementary School and insert children in the poetic universe. We seek to develop, through poetry, the daily connection of the students, active methodologies allowing several moments within the class, with varied activities on the blackboard, in the notebook, xerocadas, dynamics, games, workshops, art, textual production, inside and outside the classroom when necessary. Awakening in the students interests of being part of the construction process of their doing, thus finding meaning in coming to school or even staying in the classroom participating in the tasks. We reached satisfactory and evident results that are felt during the dynamics carried out in the class, with lighter, less expository and more constructive classes, participatory in a different format in an image circle, poetry declamations, folk songs or songs, conversation circles, dialogues , opinions, discussions, understanding, artistic and written productions, adaptations of games to texts, constructions of toys, games making a rescue of this culture in technological times and, being well accepted, beneficial for being pertinent for children and, serving mainly, as source of knowledge production.Downloads
References
ARAÚJO, Aline Maria Gomes de. O emprego da Poesia na sala de aula: a leitura como meio de formação intelectual dos educandos do Ensino fundamental. Disponível em<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1499/1/PDF%20-%20Aline%20Maria%20Gomes%20de%20Ara%C3%BAjo.pdf. Acesso em Março de 2020.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: 144p.
BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
BUFFA, Ester. A educação negada: introdução ao estudo da educação brasileira contemporânea. 3 ed, São Paulo, Cortez, 2001.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed,2002.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
FAZENDA, Ivani (org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.55/75p.
FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1996.
FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.
IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.
LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n2/v30n2a07.pdf> Acesso em 01 de outubro de 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2013.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.
OLÍMPIO, Luciana Claudia de Castro. Como Trabalhar a Poesia em Sala de Aula. Disponível em< https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/pedagogia/como-trabalhar-a-poesia-em-sala-de-aula/3985> Acesso em Março de 2020.
REIS, Luciana Carvalho dos. Os PCNEM: Concepções de Literatura e Ensino. Disponível em< https://www.revistaacademicaonline.com/> Acesso em Março de 2020.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
SILVA, Eliseu Ferreira da, JESUS, Wellington Gomes de. Como e Porque Trabalhar com a Poesia na Sala de Aula. Disponível em < www2.uefs.br/dia/graduando/n2/n2.21-34pdf> Acesso em Março de 2020.
SOUZA, José Clécio Silva e. Educação e História da Educação no Brasil. Disponível em< https://educaaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/23/educao-e-histria-do-educao-no-brasil. Acesso em Maio de 2019.
TEBEROSKY, Ana. Compreensão da Leitura: a língua como procedimento. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre, Artemed, 2003.
TEIXEIRA, Anísio Spinola. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo, Ed. Nacional, Brasília, 1976.
WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Coleção Educadores.
Ministério da Educação. Brasília 2010.
ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.
ARAÚJO, Aline Maria Gomes de. O emprego da Poesia na sala de aula: a leitura como meio de formação intelectual dos educandos do Ensino fundamental. Disponível em<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1499/1/PDF%20-%20Aline%20Maria%20Gomes%20de%20Ara%C3%BAjo.pdf. Acesso em Março de 2020.
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: 144p.
BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.
BUFFA, Ester. A educação negada: introdução ao estudo da educação brasileira contemporânea. 3 ed, São Paulo, Cortez, 2001.
COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed,2002.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.
FAZENDA, Ivani (org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.
FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.55/75p.
FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1996.
FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.
FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.
IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.
LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.
MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n2/v30n2a07.pdf> Acesso em 01 de outubro de 2018.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2013.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.
OLÍMPIO, Luciana Claudia de Castro. Como Trabalhar a Poesia em Sala de Aula. Disponível em< https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/pedagogia/como-trabalhar-a-poesia-em-sala-de-aula/3985> Acesso em Março de 2020.
REIS, Luciana Carvalho dos. Os PCNEM: Concepções de Literatura e Ensino. Disponível em< https://www.revistaacademicaonline.com/> Acesso em Março de 2020.
SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.
SILVA, Eliseu Ferreira da, JESUS, Wellington Gomes de. Como e Porque Trabalhar com a Poesia na Sala de Aula. Disponível em < www2.uefs.br/dia/graduando/n2/n2.21-34pdf> Acesso em Março de 2020.
SOUZA, José Clécio Silva e. Educação e História da Educação no Brasil. Disponível em< https://educaaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/23/educao-e-histria-do-educao-no-brasil. Acesso em Maio de 2019.
TEBEROSKY, Ana. Compreensão da Leitura: a língua como procedimento. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre, Artemed, 2003.
TEIXEIRA, Anísio Spinola. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo, Ed. Nacional, Brasília, 1976.
WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Coleção Educadores.
Ministério da Educação. Brasília 2010.
ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.