AN EXPERIENCE OF POETIC ART AND CULTURE IN ELEMENTARY SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1368

Keywords:

Culture. Understanding. Learning.

Abstract

Poetry as an object of knowledge in the classroom is an indispensable presupposition for teaching practice, which proposes a modern paradigm with a view to meeting the demands of today's society, thinking about teaching and learning constructive, meaningful for students, developing them fully. Aiming to investigate the contributions of the use of poetry can provide in the development of children in Elementary School and insert children in the poetic universe. We seek to develop, through poetry, the daily connection of the students, active methodologies allowing several moments within the class, with varied activities on the blackboard, in the notebook, xerocadas, dynamics, games, workshops, art, textual production, inside and outside the classroom when necessary. Awakening in the students interests of being part of the construction process of their doing, thus finding meaning in coming to school or even staying in the classroom participating in the tasks. We reached satisfactory and evident results that are felt during the dynamics carried out in the class, with lighter, less expository and more constructive classes, participatory in a different format in an image circle, poetry declamations, folk songs or songs, conversation circles, dialogues , opinions, discussions, understanding, artistic and written productions, adaptations of games to texts, constructions of toys, games making a rescue of this culture in technological times and, being well accepted, beneficial for being pertinent for children and, serving mainly, as source of knowledge production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alexandre Firme de Oliveira

Graduated in Pedagogy from the State University of Vale do Acaraú (2003), he is a specialist in Literacy from the Potiguar University (UnP), 2010. Master in Education (2021) from the University of Santa Cruz do Sul - UNISC. He is currently a primary school teacher at the Municipality of Macaíba and Parnamirim. He has experience in the field of Education, with an emphasis on Meaningful Learning and Active Methodologies, Reading and Interactive Poetry, he developed projects and productions in the area of ​​Information and Communication Technology (Educational Robotics and Scientific Dissemination Articles) working mainly on the following topic: evaluation, learning, psychology and literacy in the 9-year Elementary School.

References

ARAÚJO, Aline Maria Gomes de. O emprego da Poesia na sala de aula: a leitura como meio de formação intelectual dos educandos do Ensino fundamental. Disponível em<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1499/1/PDF%20-%20Aline%20Maria%20Gomes%20de%20Ara%C3%BAjo.pdf. Acesso em Março de 2020.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: 144p.

BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

BUFFA, Ester. A educação negada: introdução ao estudo da educação brasileira contemporânea. 3 ed, São Paulo, Cortez, 2001.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed,2002.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

FAZENDA, Ivani (org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.55/75p.

FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1996.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.

LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.

MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n2/v30n2a07.pdf> Acesso em 01 de outubro de 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2013.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.

OLÍMPIO, Luciana Claudia de Castro. Como Trabalhar a Poesia em Sala de Aula. Disponível em< https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/pedagogia/como-trabalhar-a-poesia-em-sala-de-aula/3985> Acesso em Março de 2020.

REIS, Luciana Carvalho dos. Os PCNEM: Concepções de Literatura e Ensino. Disponível em< https://www.revistaacademicaonline.com/> Acesso em Março de 2020.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SILVA, Eliseu Ferreira da, JESUS, Wellington Gomes de. Como e Porque Trabalhar com a Poesia na Sala de Aula. Disponível em < www2.uefs.br/dia/graduando/n2/n2.21-34pdf> Acesso em Março de 2020.

SOUZA, José Clécio Silva e. Educação e História da Educação no Brasil. Disponível em< https://educaaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/23/educao-e-histria-do-educao-no-brasil. Acesso em Maio de 2019.

TEBEROSKY, Ana. Compreensão da Leitura: a língua como procedimento. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre, Artemed, 2003.

TEIXEIRA, Anísio Spinola. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo, Ed. Nacional, Brasília, 1976.

WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Coleção Educadores.

Ministério da Educação. Brasília 2010.

ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.

ARAÚJO, Aline Maria Gomes de. O emprego da Poesia na sala de aula: a leitura como meio de formação intelectual dos educandos do Ensino fundamental. Disponível em<http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/bitstream/123456789/1499/1/PDF%20-%20Aline%20Maria%20Gomes%20de%20Ara%C3%BAjo.pdf. Acesso em Março de 2020.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel, São Paulo: Moraes, 1982.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. B823p Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: 144p.

BRASIL, Ministério da Educação-MEC. Conheça a História da Educação Brasileira. Disponível em < portal.mec.gov.br/acessibilidade-sp-940674614/3371-institucional/83591-conheça-a-evolucao-da-educacao-brasileira> Acesso em Março de 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum- BNCC. Disponívelem<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf> Acesso em Maio de 2019.

BUFFA, Ester. A educação negada: introdução ao estudo da educação brasileira contemporânea. 3 ed, São Paulo, Cortez, 2001.

COLOMER, Teresa. CAMPS, Anna. Ensinar a ler ensinar a compreender. Porto Alegre, Artmed,2002.

COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2007.

FAZENDA, Ivani (org). O que é Interdisciplinarieade. São Paulo: Cortez, 2008.

FERREIRO, Emília. Com todas as letras. São Paulo: Cortez, 1994.55/75p.

FERREIRO, Emília. Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez, 1996.

FERREIRO, Emília, TEBEROSKY, Ana. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FREIRE, Paulo, A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. Coleção polêmicas do nosso tempo. São Paulo: Autores Associados, Cortez,1983.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2006.

IVIC, Ivan, COELHO, Edgar Pereira (org). Lev Semionovich Vygotsky. Recife, Massangana, 2010.

LENOIR, Rey, B. Fazenda. Les fondements de l’ interdisciplinarité dans la formation á l’enseigment. Canadá. Éditions du CRP/ Unesco, 2001.

MARTINS, Heloisa Helena T. de Souza. Metodologia qualitativa de pesquisa. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ep/v30n2/v30n2a07.pdf> Acesso em 01 de outubro de 2018.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do conhecimento: pesquisa: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo, Hucitec, 2013.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários a educação do futuro. Tradução de Catarina Elonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 2 ed. São Paulo, Cortez, Brasília –DF UNESCO ,2000.

OLÍMPIO, Luciana Claudia de Castro. Como Trabalhar a Poesia em Sala de Aula. Disponível em< https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/pedagogia/como-trabalhar-a-poesia-em-sala-de-aula/3985> Acesso em Março de 2020.

REIS, Luciana Carvalho dos. Os PCNEM: Concepções de Literatura e Ensino. Disponível em< https://www.revistaacademicaonline.com/> Acesso em Março de 2020.

SAVIANI, Dermeval. Educação brasileira: estrutura e sistema. 9 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2005.

SILVA, Eliseu Ferreira da, JESUS, Wellington Gomes de. Como e Porque Trabalhar com a Poesia na Sala de Aula. Disponível em < www2.uefs.br/dia/graduando/n2/n2.21-34pdf> Acesso em Março de 2020.

SOUZA, José Clécio Silva e. Educação e História da Educação no Brasil. Disponível em< https://educaaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/23/educao-e-histria-do-educao-no-brasil. Acesso em Maio de 2019.

TEBEROSKY, Ana. Compreensão da Leitura: a língua como procedimento. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre, Artemed, 2003.

TEIXEIRA, Anísio Spinola. Educação no Brasil. 2 ed. São Paulo, Ed. Nacional, Brasília, 1976.

WESTBROOK, Robert B. JOHN DEWEY. Coleção Educadores.

Ministério da Educação. Brasília 2010.

ZILBERMAN, Regina. (org). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre, Mercado Aberto, 1991.

Published

14/04/2022

How to Cite

Firme de Oliveira, C. A. (2022). AN EXPERIENCE OF POETIC ART AND CULTURE IN ELEMENTARY SCHOOL. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, 3(1), e341368. https://doi.org/10.47820/recima21.v3i1.1368