ADVENTURE BODY PRACTICES AS CONTENT IN SCHOOL PHYSICAL EDUCATION CLASSES: SYSTEMATIC REVIEW
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v3i7.1689Keywords:
Adventure, physical education, Sport, School, InclusionAbstract
Adventure body practices are carried out in leisure, tourism, and recently suggested by the National Common Curricular Base, as a possible content to be worked on in school physical education, in elementary school from 6th to 9th grade. The objective of this study is to know and reflect on the possibilities of introducing this content in the school environment, identifying possible challenges faced by teachers, highlighting the importance of the practice by students. For this, a systematic review of the literature was adopted. The search for articles took place in the databases BVS, SCIELO and in journals in the area of Physical Education: Pensar à Prática, Motrivivência, Licere and RBEFE. Original articles in Portuguese were included referring to adventure corporal practices in the scope of School Physical Education in Basic Education, in a time frame of the last ten years (2011 to 2021). Based on the studies, the applicability of adventure body practices in the school environment is possible through videos, photos, and exploration of theoretical and practical content, using outdoor environments, thus bringing the student closer to the reality of each modality. The lack of appropriate places, adequate materials and insufficient knowledge of professionals were relevant points for the introduction of practices not to occur in some school realities. In summary, as an alternative to reverse this situation, it is important that the teacher seek ways of adapting to the activities included in the adventure body practices.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70 Ltda, 2014.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno CEDES, ano XIX. N. 48, p. 69-89, agosto 2003. https://doi.org/10.1590/S0101-32621999000100005
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. 2017 http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
BRASIL. Diretrizes metodológicas: elaboração de revisão sistemática e metanálise de ensaios clínicos randomizados. Ministério da Saúde, Secretaria de Ciência, Tecnologia e Insumos Estratégicos, Departamento de Ciência e Tecnologia. – Brasília. Editora do Ministério da Saúde, 2012. https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/07/1254554/20210622_diretriz_revisao_sistematica_2021.pdf
DAMAZIO, Márcia Silva; SILVA, Maria Fátima Paiva. O ensino da educação física e o espaço físico em questão. Pensar à Prática. v. 11/2, p. 197 – 207, 2008. https://doi.org/10.5216/rpp.v11i2.3590
FREITAS, Tamires Alvarado de; RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto; TAHARA, Alexander Klain; DARIDO, Suraya Cristina. Avaliação da implementação de um programa de práticas corporais de aventura na educação física escolar. Arquivos em Movimento. v. 12, n. 1, p. 4 – 16, 2016. https://revistas.ufrj.br/index.php/am/article/view/9262/pdf_61
INÁCIO, Humberto Luís de Deus; SOUSA, Caroline Castro; MACHADO, Lídia Ferreira. A presença das práticas corporais de aventura em escolas públicas da região Metropolitana de Goiânia: um estudo exploratório. Motrivivência. v. 32, n. 63. P. 01-16, julho/dezembro, 2020. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/76350/44685
GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais Itens para relatar Revisões Sistemáticas e Meta-análise: A recomendação PRISMA. Epidemiol. v. 24, n. 2, Jun 2015. http://dx.doi.org/10.5123/S1679-49742015000200017
PAIXÃO, Jairo Antônio da. O esporte de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência. v. 29, n. 50, p. 170-182, 2017. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-832916
ROSA, HJ et al. Práticas corporais de aventura em escolas brasileiras: revisão sistemática. Research, Society and Development. v. 8, n. 6, p. 2525-3409, 2019. https://www.redalyc.org/journal/5606/560662197021/html/
SOUZA, Mauro José de; CAVALCANTE, Joás Dias de Araújo; SCHWINGEL, Jorge Carlos. Esportes de Aventura na Educação Física Escolar: realidade, necessidades e possibilidades. Revista Panorâmica. v. 27, 2019. http://157.230.141.90/revista/index.php/revistapanoramica/article/viewArticle/857
TAHARA, Alexander Klein; SOARES, Dandara de Carvalho; DARIDO, Suraya Cristina. Estado da arte: Práticas corporais de aventura e Educação Física escolar. Arquivos de Ciências do Esporte. v. 6, n. 3, p. 98 – 101, 2018. http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/aces/article/view/2978
TERUEL, Ana Paula. Atividades de Aventura no contexto escolar, na visão de professores de educação física. Repositório Institucional Unesp. 2011. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/121569
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson L. Camargo, São Paulo: Martins Fontes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.