MATHEMATICS FROM SCRATCH: A PEDAGOGICAL PROPOSAL FOR TEACHERS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.47820/recima21.v4i7.3533Keywords:
pedagogical proposal for teachers of the initialAbstract
This article aims to present a pedagogical proposal for teachers of the early years of elementary school, mathematics from scratch, and the conceptions of the four fundamental operations of mathematics. The difficulties faced by elementary school students are addressed, considering that at this stage of teaching, students should already have mastery of the discipline, however, teaching methods have changed radically in the last decade and the best way to entertain students is by performing playful activities and games that encompass exercises that need to perform accounts instead of distributing to each student a list of mathematical problems and theoretically explain how to solve them. The study was carried out through bibliographic research in scientific articles addressing the theme and is justified by the fact that there is difficulty in learning mathematics for elementary school students, when they should already know how to perform accounts and solve mathematical problems involving the four operations. It is concluded that the best way to work with Mathematics with elementary school students is with the inclusion of playful activities that encompass numbers and accounts.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. 3. ed. Brasília: MEC/SEF, 2001.
BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CEB 04/98 de 29 de janeiro de 1998. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. 1998.
BUENO, S. Minidicionário da língua portuguesa. 2. ed. São Paulo: FTD, 2007.
CAILLOIS, R. Les jeux et lês hommes. Paris: Editions Gallimard, 1967.
D’AMBROSIO, B. S. Como ensinar matemática hoje? Temas e Debates. SBEM. Ano II. N2. Brasília. 1989.
DINIZ. M. I. Materiais Manipulativos Para o Ensino das Quatro Operações Básicas. Coleção Mathemoteca. Volume 4. São Paulo: Mathema, 2012.
FRANCO, S. R. K. O construtivismo e a educação. 1.ed. Porto Velho: GAP, 1991.
GARCIA, J. N. Manual de dificuldades de aprendizagem. Linguagem, leitura, escrita e Matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
GOMES, M. L. M. História do Ensino da Matemática: uma introdução. Belo Horizonte: CAED-UFMG, 2012.
HOFFMANN, J. Avaliação Mediadora. 19 ed. Porto Alegre: Mediação, 2001.
LUCCHESI, D. C. Metodologia do Ensino da Matemática. 2. ed São Paulo: Cortez Editora, 1994.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MACHADO, N. J. Matemática e língua materna. São Paulo: Cortez, 1995.
MEC, Diretrizes Curriculares Para a Educação Básica da Disciplina de Matemática. Secretaria de Estado de Educação do Paraná, 2008.
MIECHUANSKI, D. C. Sistemas de numeração e as operações matemáticas elementares – PDE 2008. Disponível em: < http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2405-6.pdf>
OLIVEIRA, J. S. B.; ALVES, A. X.; NEVES, S. S. M. História da Matemática: contribuições e descobertas para o ensino-aprendizagem de matemática. Belém: SBEM, 2008.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Departamento de Ensino de Primeiro Grau. Currículo Básico para a Escola Pública do Paraná. Curitiba: SEED/DEPG, 1990.
_________, Secretaria de Educação do Estado do Paraná. Diretrizes curriculares da educação básica matemática. Curitiba: SEED, 2008. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/dce_mat.pdf .
SCHMIDIT, A. Matemática – Por que Ensinar? Para que Aprender? Santa Maria: UFSM, 2007.
TOLEDO, M; TOLEDO, M. Didática de Matemática: como dois e dois: a construção da Matemática. São Paulo: FTD, 1997.
VYGOTSKY, L. S. A Formação Social da Mente. 6ª ed. São Paulo, SP. Martins Fontes Editora LTDA, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2023 RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os direitos autorais dos artigos/resenhas/TCCs publicados pertecem à revista RECIMA21, e seguem o padrão Creative Commons (CC BY 4.0), permitindo a cópia ou reprodução, desde que cite a fonte e respeite os direitos dos autores e contenham menção aos mesmos nos créditos. Toda e qualquer obra publicada na revista, seu conteúdo é de responsabilidade dos autores, cabendo a RECIMA21 apenas ser o veículo de divulgação, seguindo os padrões nacionais e internacionais de publicação.